PVDA klaagt oude politieke cultuur in Deurne aan “Is dees Deurne?”

PVDA Deurne is niet te spreken over de oude politieke cultuur waarmee er gul met onkostenvergoedingen wordt gestrooid. Voorzitter Geudens diende vorige jaren jaarlijks 1000 euro aan bonnetjes binnen bij het district.“Het is duidelijk dat het niet de volledige verantwoordelijkheid is van voorzitter Geudens, maar van het volledige schepencollege. Maar dat maakt het des te pijnlijker. De twee-maten-twee-gewichten-politiek zijn de Deurnenaars zo beu. Het district moet besparen op heraanleg van straten, op de G-sporters en op het cultuurcentrum, maar voor zichzelf maken ze extra uitzonderingen”, stelt PVDA-Fractieleider Manal Toumi.

“Het districtsbestuur heeft informeel een zesde mini-schepen geïnstalleerd”, stelt Toumi. “Die afspraak gaat terug naar het begin van de bestuursperiode. Het gaat hem om het evenwicht van postjes. Open VLD had bij de verkiezingen een veel slechtere uitslag dan Vooruit, maar ze kregen allebei één schepen. Dit werd voor Vooruit rechtgezet door van Frank Geudens een voorzitter-plus te maken, met meer bevoegdheden en met bijbehorende éxtra onkosten. Zo mocht voorzitter Geudens kosten van de belastingbetaler gaan eten met de schepenen van de stad, zijn printer laten herstellen en een mini-Iphone aankopen. Dit is niet ok. Alle andere districten houden zich netjes aan de regels. ‘Dees is wel Deurne’ moet het college gedacht hebben, hier kunnen we net iets anders te werk gaan.”

Toumi stoort zich niet zozeer aan de bedragen van de onkosten, maar wel aan de twee-maten-twee-gewichten-politiek. “Als ik in Deurne rondwandel, dan hoor ik hoe steeds meer mensen de eindjes niet aan elkaar krijgen geknoopt. Hoe de winkelkar steeds duurder wordt, hoe wonen een steeds groter deel van het gezinsbudget inneemt, hoe mensen schrik hebben voor de energiefatuur in de winter. Ondertussen wordt er langs alle kanten bespaard: op zorg, op onderwijs, op het openbaar vervoer…. Ook vanuit het district. De heraanleg van straten wordt uitgesteld, G-sporters krijgen geen subsidies meer én het cultuurcentrum zalhet komende jaar moeten bezuinigen. Iedereen moet de broeksriem aanhalen, behalve de politici zelf, dat stoort me enorm.”