PVDA geschokt over het koppig gedrag van de stad over de keerlus: “Trek de tram gewoon door”

“Koppig en volledig losgeknipt van de realiteit”, zo noemt PVDA raadslid Manal Toumi het nieuws dat het stadsbestuur toch opnieuw de plannen voor de keerlus in Deurne Zuid heeft goedgekeurd. Ondanks alle tegenstand van de actiegroep Het Juiste Spoor, de buurtbewoners, marktkramers en middenstanders, duwt de stad de plannen gewoon door. “We hebben al meerdere keren de plannen tegengehouden, dit lukt nu opnieuw,” zegt Toumi strijdvaardig, “de oplossing is nochtans eenvoudig: trek de tram door naar Deurne-Noord, en dan is er geen keerlus nodig.”

Al meer dan zes jaar probeert het stadsbestuur een nieuwe keerlus aan te leggen over de Gitschotellei, Drakenhoflaan en Boekenberglei op de grens van Deurne en Borgerhout. Dat is een slecht plan omdat het parkeerplaatsen vermindert, oude bomen bedreigt, de wekelijkse woensdagmarkt op de Gitschotellei hypothekeert en voor onveilige verkeerssituaties zorgt. “Bovendien is het een duur project, de miljoenen die hierheen zouden gaan kan de stad beter elders inzetten om het openbaar vervoer echt te verbeteren”, zegt Manal Toumi, “we zouden beter de tram doortrekken naar Deurne-Noord over de bestaande maar ongebruikte sporen op de Ruggeveldlaan. Dan is die keerlus helemaal niet nodig.”

Al sinds het begin van de bekendmaking van de plannen komt de buurt in verzet. De actiegroep Het Juiste Spoor vertolkt al lang het ongenoegen van de buurtbewoners. Ze verzamelden afgelopen zomer en het afgelopen najaar duizenden bezwaarschriften tegen de plannen. “Het stadsbestuur is volledig losgeknipt van de realiteit en wil die bezwaren helemaal niet horen” gaat Toumi verder, “dat koppig gedrag heeft er nu zelfs ertoe bijgedragen dat één van de N-VA schepenen uit Deurne is opgestapt. Wanneer gaan ze inzien dat er helemaal geen draagvlak bestaat voor deze plannen? Ze staan in ieder geval steeds meer geïsoleerd.”

Maar Toumi blijft hoopvol. De acties tegen de keerlus hebben de buurtbewoners al erg bij elkaar gebracht. “Wij gaan de acties van onderuit blijven steunen, want behalve dat het een slecht project is, is het gedrag van het stadsbestuur ook steeds meer een democratisch probleem. Maar we hebben samen al meerdere keren de plannen kunnen terugsturen naar de tekentafel. Dat lukt ons nu opnieuw.” sluit Toumi af.