PVDA geeft “Franken Teut-prijs” aan Vakbonden bij Delhaize op nieuwjaarsreceptie

PVDA Antwerpen overhandigde vrijdag op haar nieuwjaarsreceptie “De Franken Teut 2023” aan de vakbonden bij Delhaize. De linkse partij wil met deze prijs mensen en organisaties die opkomen voor een betere wereld in de bloemetjes zetten. De “Delhaiziens” kwamen als winnaar uit de publieksstemming.

PVDA-leden en sympathisanten kwamen vrijdagavond samen in het Zuiderpershuis voor de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de partij. Daar werd de Franken Teut-prijs overhandigd aan een persoon of organisatie die zich het afgelopen jaar had ingezet voor gerechtigheid, voor meer inspraak, voor veiligere werkomstandigheden, …

Dit jaar waren er tien genomineerden, waaronder Ousmane “Papis” Dia, Hart voor Zwijndrecht en Vredesactie. Via een publieksstemming werd er bepaald wie zich voortaan de Franken Teut van 2023 zou mogen noemen. Dat werden uiteindelijk dus de vakbonden bij Delhaize, voor hun verzet tegen de verzelfstandiging van de winkelketen.

“De Delhaiziens zijn een verdiende winnaar,” weet Anne Delespaul, provinciaal voorzitter van PVDA Antwerpen. “Meer dan acht maanden hebben ze actie gevoerd, door weer en wind, om hun rechten te verdedigen. De multinational probeerde zelfs het stakingsrecht te ondermijnen door dwangsommen en deurwaarders in te zetten.” Hoewel de directie er in geslaagd is om veel winkels te verkopen, dwingt de strijd ook resultaten af, zoals een premie en garanties. Andere ketens worden  afgeschrikt om hetzelfde te doen. “Delhaizien is synoniem geworden voor werknemers die met leeuwenmoed hun rechten verdedigen.”

Voor een bomvol Zuiderpershuis zetten ook Peter Mertens en Jos D’Haese, Antwerpse lijsttrekkers voor de Kamer en het Vlaams Parlement, de ambities van de partij voor de komende verkiezingen nog eens kracht bij. Voor de meer dan 800 aanwezigen herhaalden ze de belofte dat de PVDA steeds aan de kant van de gewone mensen zal blijven staan. “Wij kiezen kant”, zei Peter Mertens, gemeenteraadslid en lijsttrekker voor de Kamer, “de kant van de jongeren, de werkende klasse, de kleine zelfstandigen en iedereen die een andere samenleving wil.” Dat wil hij bijvoorbeeld doen door volop in te zetten op eerlijke fiscaliteit, iets waar de partij een speerpunt van wil maken komende verkiezingen.