PVDA deelt 5000 euro uit aan reizigers tram 9

Op vrijdag 7 juni deelden Manal Toumi, 3de plaats op de Kamerlijst PVDA, en Ben Van Duppen, Lijsttrekker voor de gemeenteraad van Antwerpen, nepbriefjes van 5000 euro met opschrift “enkel te gebruiken voor de aankoop van een Tesla” uit aan de gestrande reizigers van tram 4 en 9 die sinds begin deze week hun tram verloren. “De breuk van de tramsporen op de Borsbeekbrug is “an accident waiting to happen”. Het is rechtstreeks gevolg van de jarenlange besparingen die De Lijn te slikken kreeg” zegt Manal Toumi, “ondertussen had de Vlaamse regering (N-VA, CD&V en Open VLD) wel miljoenen veil voor 5000 euro korting voor mensen die een elektrische wagen kunnen kopen. Die politieke keuze is niet te begrijpen”.

Sinds begin deze week rijden trams 9 en 4 niet meer over de Borsbeekbrug. Ze zijn omgeleid als gevolg van een breuk in de tramsporen. Een pendelbus en het gratis maken van de trein tussen Antwerpen-Centraal en Berchem moet nu de problemen zoveel mogelijk opvangen.

“De reiziger is opnieuw de dupe”, zegt Manal Toumi. “Grote delen van de wijken Groenenhoek, Borgerhout Extramuros, Deurne Zuid vallen zonder tram. Het gaat om tienduizenden inwoners met veel schoolgaande kinderen en senioren. Die lijnen 4 en 9 zijn echt belangrijk om naar de school, het werk en de stad te gaan. Tram 9 moest eigenlijk al het inkorten van tram 4 en wegvallen van tram 11 oplossen. Die laatste viel uit door werken aan de Provinciestraat. Ook de rechtstreekse verbinding met linkeroever zijn de mensen kwijt.”

“Het is een zoveelste pijnlijk voorspelde achteruitgang van het openbaar vervoer” stelt Ben Van Duppen. In Hoboken rijdt de tram niet meer tot het centrum. Op de Jan Van Rijswijcklaan rijdt de tram nog maar over één spoor aan de ring. In 2026 - 2027 moet de premetro, de hartslagader van het openbaar vervoer, gerenoveerd worden tijdens de Oosterweelwerken. Alle experten van Trein-Tram-Bus tot de vakbonden zijn het eens over de oorzaak. Dit ligt aan de jarenlange besparingen van de Vlaamse Regering.”

“De Lijn heeft te maken gehad met aanzienlijke besparingen”, weet Toumi. “Ze moet het met een vijfde minder werkingsmiddelen doen dan vijftien jaar geleden. Dit heeft geleid tot een afname in het onderhoud en de vernieuwing van bussen, trams, sporen, en stelplaatsen. Deze financiële beperkingen maken het bovendien moeilijk voor De Lijn om technici aan te trekken en te behouden. Er is een lijst van zwarte punten die aangepakt moeten worden maar De Lijn heeft er de slagkracht niet meer voor. Ondertussen maakt minister Peeters (Open VLD) wel minstens 20 miljoen euro vrij om mensen een elektrische wagen te laten kopen. Dat zegt heel veel over de politieke prioriteiten van Minister Peeters.”

De PVDA blijft niet alleen klagen. “We stellen een herstelplan voor”, zegt Van Duppen. “We willen 300 miljoen euro extra per jaar om de besparingen op de werkingsmiddelen van de afgelopen jaren terug te draaien en 400 miljoen euro aan investeringen per jaar om de busvloot aan een sneltempo te vernieuwen. Dat is perfect mogelijk, als we andere politieke keuzes maken. Investeren in openbaar vervoer is goed voor de mobiliteit, het milieu en de tewerkstelling.”

Voor de reizigers moet er een beter alternatief komen, zegt Ben Van Duppen. “Ten eerste moet de spoorbreuk zo snel mogelijk worden hersteld. Daarnaast willen we dat er vier extra bussen worden gezocht om de frequentie van de pendelbus op te trekken naar minstens één tram om de tien minuten. Volgende week zou de pendelbus om de 20 minuten rijden. Maar dat vangt natuurlijk geen twee trams op.”

krant 2

website 3