Peter Mertens (PVDA) lanceert affiche met twee rode ‘geuzenstrepen’

“Verover de stad”, zo klinkt de ‘geuzenleuze’ die de linkse PVDA op 8 augustus in Antwerpen lanceerde. “Meer dan ooit heeft Antwerpen nood aan rebellen met een groot hart”, aldus lijsttrekker Peter Mertens. Om zijn boodschap kracht bij te zetten lanceert hij een affiche met twee rode ‘geuzenstrepen’ op het gezicht. “Het is tijd om de stad terug te veroveren op projectontwikkelaars, haatzaaiers en achterkameraars”, zegt Mertens. De PVDA start een zoektocht naar niet minder dan 1000 mensen die een affiche voor het raam willen hangen.

De Antwerpse PVDA trekt de verkiezingscampagne in met een niet mis te verstane boodschap en een opvallende affiche. “Verover de stad”, klinkt het, kracht bijgezet door twee rode ‘geuzenstrepen’ op het gezicht van lijsttrekker Peter Mertens. Mertens stelde de affiche op 8 augustus voor aan de pers op het De Coninckplein in Antwerpen.

Geuzenleuze

“Wij horen het stadsbestuur zeggen dat het allemaal goed gaat in Antwerpen. Heel goed gaat zelfs”, zegt de lijsttrekker. “Dat zal wel. Voor sommigen zal het wel goed gaan. Heel goed gaan zelfs. Door sommigen is nog nooit zoveel cocaïne gesnoven en poen geschept als de laatste jaren. Maar voor vele Antwerpenaren gaat het niet goed. De armoede neemt toe, de luchtvervuiling neemt toe, de woningprijzen nemen toe, de files nemen toe, en de haatspraak neemt toe. In deze stad neemt alles toe, behalve het welzijn van de meerderheid.”

De PVDA kiest daarom voor een ‘geuzenleuze’ op haar affiche. “’Verover de stad’, met die boodschap gaan wij campagne voeren”, zegt Peter Mertens. “Wij staan hier vandaag buiten, op het openbaar domein, op een plein, op de Speakers’ Corner van ’t Koningspleintje, omdat daar de democratie is geboren. En vanop die Speakers’ Corner zeggen wij: “Sinjoren, herover de stad, het is uw stad, niet die van projectontwikkelaars, haatzaaiers of  achterkameraars.”

Campagne van onderuit

Samen met de affiche lanceert de PVDA ook een oproep om een beweging van onderuit te starten. “In deze tijden van verrechtsing en ontmenselijking moet je wel rebels zijn als je een groot hart hebt”, zegt Mertens. “Wij zijn rebellen met een groot hart en vooral: rebellen met een rood hart.”

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2012 was de PVDA dé grote verrassing. Uit het niets werd de linkse partij de op drie na grootste fractie in de gemeenteraad. “Wij waren de New Kids in Town”, herinnert Mertens zich, “de nieuwkomers op ’t stadhuis. We moesten alles zelf uitzoeken, alles zelf leren en vooral zien dat we niet in de verstikkende ons-kent-ons-cultuur van de traditionele partijen zouden vervallen. Na vijf jaar sociale oppositie op ’t Schoon Verdiep riep de pers ons uit tot ‘oppositiekampioen’.”

“Vanop de eerste linie hebben wij een zorgwekkende cultuur van verwevenheid gezien”, gaat de lijsttrekker verder. “Verwevenheid tussen vastgoedbaronnen, financiële holdings, speculanten en partijpolitieke kingmakers. Een ons-kent-ons-cultuur die het zonlicht niet kan verdragen. Maar wij zijn op onze strepen blijven staan. We hebben actie gevoerd, mensen betrokken, ervoor gezorgd dat niemand nog afgesloten wordt van water in deze stad, er mee voor gezorgd dat de loodproblematiek op de agenda blijft staan, er mee voor gezorgd dat betaalbaar zwemmen in Deurne mogelijk zal blijven, dat liften hersteld worden in grote woonblokken en bushaltes nog steeds bediend worden in volkswijken, en ga zo maar door. Dat zijn wij, dat is de PVDA. Verandering dwing je af, van onderuit.”

“En als Bart de Wever vandaag zegt: er mogen geen publieke verkiezingsborden in Antwerpen worden gezet, dan reageren wij op dezelfde manier”, zegt Mertens. “De hele campagne lang heeft deze stad volgehangen met reclameborden van 20 vierkante meter. Dat mag dan wel. De N-VA heeft zelfs Amerikaanse campagnebussen door de stad laten cruisen, en die bussen hebben zelf schoolkinderen gaan ophalen.”

“Vroeger mocht je alleen stemmen als je veel geld had. Nu mag je alleen campagne voeren als je veel geld hebt. Wel, zij hebben het geld, wij hebben de mensen. Vandaag starten wij een campagne waarbij we 1.000 Antwerpenaren vragen om onze affiche voor hun raam te hangen. Om Antwerpen te kleuren, en om ervoor te zorgen dat het stadsbestuur nergens meer kan komen zonder een affiche van de PVDA te zien hangen.”

Op die affiches is Peter Mertens te zien met twee rode strepen op elke wang. “Twee geuzenstrepen”, zegt Mertens daar over. “Een eerste rode geuzenstreep om halt te roepen. Halt aan de toenemende armoede, de toenemende woningprijzen, de toenemende luchtvervuiling en de toenemende haatspraak. En een tweede rode geuzenstreep om een alternatief te bieden. Om een stad op mensenmaat te claimen, een stad met een groot hart, met leefbare buurten, met betaalbare woningen, met gezonde lucht en diversiteit.”

De balans doen kantelen

“Als Antwerpen in oktober naar links kantelt, met de PVDA erbij, dan zal volgend jaar ook de Vlaamse en de federale regering naar links kantelen.” Dat zegt Bart De Wever midden juni in de krant. “Waar wachten we nog op?”, lacht Mertens. “Meer dan ooit heeft Antwerpen vandaag mensen nodig met een groot hart. Wat de verkiezingsuitslag gaat worden, weten we niet. Het is niet duidelijk of de stad naar links zal kantelen, of naar rechts. Dat is zoals een balans. Je kent het wel, die situatie wanneer het niet duidelijk is naar welke kant de weegschaal gaat doorslaan. Soms heb je dat ene gewicht nodig, dat specifieke gewicht dat de balans naar de goede kant doet kantelen. Dat gewicht is een doorslaggevend gewicht, en dat gewicht, dat is de PVDA.”

“Nooit was een stem voor de PVDA zo nuttig als vandaag”, besluit de lijsttrekker. “Niet alleen in oktober, maar ook volgend jaar voor de Vlaamse en federale verkiezingen, voor de pensioenen en de pensioenstrijd, en voor het recht op werkbaar werk in plaats van snertjobs en flexi-jobs. Wij zijn de geuzen van deze stad, wij willen een leefbare stad met een groot hart, en wij zullen Antwerpen straks naar links doen kantelen. Vandaar deze geuzenaffiche, met een rode streep voor nu, en een rode streep voor de verkiezingen van 2019.”