Peter Mertens stelt ernstige vragen rond de beweegredenen en de legaliteit van het verbieden van de Gaza-benefiet in Middelheimmuseum

21 augustus 2024

Peter Mertens, fractieleider van de PVDA, zal op de komende gemeenteraad van september het schepencollege en de schepen van Cultuur, Nabilla Ait Daoud (N-VA), interpelleren rond het verbieden van de Gaza-benefiet in het Middelheimmuseum van kunstenaar Dennis Tyfus.

“Ik wil graag weten wie er nu wanneer deze beslissing genomen heeft en hoe wettelijk dat is. Welke rol hebben het stadsbestuur en de schepen van cultuur hierin gespeeld? We weten uit het recente verleden - met de weigering van stadsgedicht “Losgeld” en het verwijderen van de foto’s van Mous Lamrabat uit de Arenbergschouwburg - dat het politiek bestuur graag paal en perk stelt aan artistieke vrijheid als de boodschap haar niet uitkomt”, aldus Mertens.

“Ik wens ook te weten waarom een benefiet voor Palestijnse kinderen niet verbindend genoeg is en welke risico-analyse er gedaan is naar aanleiding van deze activiteit. Wat was het risico in het Middelheimpark en waarom stelt het zich dan niet in de Blikfabriek?”

“De woordvoerder van de Stad zegt dat de initiatiefnemer geen overleg heeft genomen voor hij zijn benefiet heeft gelanceerd”, weet Mertens. “Willen we nu echt dat iedereen die een expositie of evenement organiseert langs een censuurcommissie moet komen die dan de inhoud gaat beoordelen?”