Openbaar vervoer: reizigers willen oplossingen, geen aankondigingen
4 februari 2024
De Vlaamse regering heeft aangekondigd plannen te hebben voor nieuwe traminfrastructuur in en rond Antwerpen, en om het ringspoor in gebruik te nemen. Ben Van Duppen, PVDA-lijsttrekker voor de Antwerpse gemeenteraad, reageerde hierop: "Het is positief dat de behoefte aan extra investeringen in het openbaar vervoer nu eindelijk erkend wordt. Maar het is opvallend dat ze nu pas op de proppen komen, aan het einde van hun termijn. Wat is dit meer dan alleen een loze verkiezingsbelofte?"
Het zijn plannen waar niemand tegen kan zijn. Er zijn veel meer investeringen nodig om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer betrouwbaar wordt, zodat er echte alternatieven voor voor de wagen ontstaan. “Het plan erkent eindelijk ook de nood voor openbaar vervoer naar het havengebied. Dat is iets waar wij al jaren om vragen,” legt Van Duppen uit.
Opvallend afwezig zijn de concrete budgetten en tijdschema's. Deze worden doorgeschoven naar de volgende regering. "De timing van deze aankondiging, zo kort voor de verkiezingen, wekt twijfel op of dit een concreet engagement is of een loze belofte," zegt Van Duppen. "Dit doet me denken aan eerdere beloftes, zoals de opening van premetrohalte Drink, die jaren later nog steeds niet gerealiseerd is."
Bovendien is het koffiedikkijken of er ook extra budget komt om die trams, en nu dus ook treinen, te laten rijden. “De bestaande bussen en trams vallen nu al uit elkaar. Zonder extra werkingsmiddelen zal dit extra aanbod leiden tot nog minder elders,” gaat Van Duppen verder.
Plannen voor de toekomst zijn goed, maar de reizigers en de Antwerpenaren hebben vandaag een oplossing nodig. “Zeker met de Oosterweelwerken die gestart zijn is er dringend nood aan centen en een plan om ervoor te zorgen dat we geen decennium van stilstand gaat kennen. Maar daarover horen we nog steeds niets”, sluit Van Duppen af.