Onbegrijpelijk dat sociale huurders jarenlang in een schimmelwoning wonen

In elf sociale woningen in de wijk Luchtbal stroomt het water jarenlang binnen, met muren vol schimmel tot gevolg. Al meer dan drie jaar kaarten de huurders het probleem aan, zonder gevolg. “Deze woningen zijn onveilig. Deze mensen moeten onmiddellijk geholpen worden”, zegt PVDA-lijsttrekker Ben Van Duppen. “Schepen van Doesburg (N-VA) moet als voorzitter van Woonhaven duidelijkheid brengen over wat er is misgelopen de afgelopen jaren en hoe ze de vochtproblemen in sociale woningen wil oplossen. Op Linkeroever ontdekte de PVDA ook schimmelwoningen.”

“De foto’s en getuigenissen in de krant zijn heel ernstig”, zegt Van Duppen. “Schimmelgeur die op de adem pakt van jonge kinderen. Met vier personen in een kamer slapen. De elektriciteit die uitvalt door insijpelend water. Dit is gevaarlijk. Het is een schande dat dit jaren aansleept en dat dit via de pers naar boven moet komen. De getroffen huurders moeten snel naar een goede woning kunnen verhuizen. Wat ons betreft moet Woonhaven ook een financiële compensatie geven voor geleden schade.”

“Wat is er hier misgelopen?", vraagt van Duppen zich af. “Natuurlijk ligt de fout in de eerste plaats bij de aannemer die de huizen heeft gezet, waar er terecht een juridische zaak tegen loopt. De huisvestingsmaatschappij had de huurders, op basis van het technisch verslag, een andere woning moeten aanbieden. Is dat dan niet gebeurd?”

Ook de klachtenbehandeling lijkt in dit geval ondermaats, stelt Van Duppen. “De huurders geven aan dat ze al verschillende keren het probleem hebben proberen aankaarten. Zonder succes. Er is geen vaste contactpersoon, ze hangen een half uur telefonisch in de wachtrij en de werkmannen komen niet opdagen op hun afspraak. Dit moet beter kunnen.”

Van Duppen vraagt een stevige aanpak van schimmel en andere problemen in de sociale huisvesting. “Schimmel is onveilig. We weten dat dit een uitdaging is voor Woonhaven, door de vele verouderde woningen. In Linkeroever ontdekte de PVDA onlangs ook schimmelwoningen van Woonhaven, die verhuurd worden via een private firma. Daar betalen huurders 900 euro per maand voor een afgekeurde, uitgeleefde sociale woning. Dat zijn ook schrijnende verhalen. Hoeveel sociale woningen zijn er nog zo in Antwerpen? Is daar een lijst van? En wat gaat de schepen doen? Sociale huurders verdienen degelijke woningen.”