Na vijf jaar actie: eindelijk een tweede veerboot
2 april 2022
Nadine Peeters, PVDA-districtsraadslid in Antwerpen en inwoonster van Linkeroever, reageert tevreden op het nieuws dat Vlaams minister Lydia Peeters vanaf vandaag een tweede veerboot laat varen op de Scheldeverbinding tussen het Steen en Sint-Anneke. “We hebben er vijf jaar actie voor gevoerd, vandaag is de tweede veerboot aan Sint-Anneke eindelijk een feit. Het verhogen van de frequentie van de veerdienst was broodnodig voor de reizigers tussen linker- en rechteroever. Laat ons nu ook een extra veerdienst inleggen ter hoogte van de Kennedytunnel, want ook daar kan de fietserstunnel de stroom reizigers niet meer slikken.”
Vanaf zaterdag 2 april varen er voortaan twee boten tussen linker- en rechteroever, nu de liften van de Sint-Annatunnel buiten gebruik zijn. De boten varen in de week tussen 7u en 18u15 en tijdens het weekend of op feestdagen tussen 10u en 21.15u, telkens om het kwartier en zonder middagpauze. “Een heel goede zaak”, zegt Nadine Peeters. “Sinds 2017 voeren we met de PVDA actie voor een vlottere verbinding tussen linker- en rechteroever. We zamelden meer dan 1250 handtekeningen in voor een verhoging van de frequentie van de veerdienst en vroegen aandacht voor het veer met tal van originele acties. Door een tweede vaartuig in te leggen kunnen de boten elk kwartier varen in plaats van om het half uur: een serieuze verbetering voor wie naar de andere kant van ‘t Scheld wil. Dat deze eis nu ingewilligd wordt is dus goed nieuws.”
“Laat dit een opstap zijn om ook de begin- en eindtijden aan te passen. De laatste boot vaart in de week om 18u15. Dat is te vroeg voor vele werkende mensen en voor wie ‘s avonds voor recreatie over en weer willen,” stelt het linkse districtsraadslid. “Bovendien willen we de garantie dat de inzet van een tweede boot een structurele maatregel blijft, ook nadat de werken aan de voetgangerstunnel voorbij zijn.”
Vlaams parlementslid Jos D’Haese treedt Peeters bij: “We blijven er met de PVDA voor pleiten om ook een extra veerdienst in te leggen ter hoogte van de Kennedytunnel en de verbinding tussen Regatta en Nieuw Zuid. Dat is een snelle en goedkope oplossing die de tijd geeft om de alternatieven voor een fietsbrug te onderzoeken. Zo kan ook op deze zuidelijke as de capaciteit op korte termijn omhoog. De inwoners van zowel de nieuwe woonwijk aan Nieuw Zuid als Regatta en iedereen die vanuit het Waasland en de fietsostrade vanuit Gent komt, heeft baat bij een extra overzet op die plek. De fietserstunnel van de Kennedytunnel kan de toegenomen vraag onmogelijk aan.”