Met Peter en Jos gaan we voor zeven Antwerpse volksvertegenwoordigers in 2024

Onze lijsttrekkers voor de federale en Vlaamse verkiezingen van 2024 in de provincie Antwerpen zijn bekend. Met Peter Mertens en Jos D’Haese kiezen we voor boegbeelden met een stevig parcours als volksvertegenwoordiger.

In 2019 braken we als partij voor het eerst door in Vlaanderen. Dat resulteerde in de provincie Antwerpen in twee zetels in de Kamer en twee in het Vlaams parlement.

Peter en Jos trokken ook toen de PVDA-lijsten en haalden sterke persoonlijke scores. De afgelopen jaren lieten ze zich allebei opmerken met een stevig parcours als volksvertegenwoordiger.

Peter is algemeen secretaris van de PVDA. Sinds 2019 legt hij de federale regering het vuur aan de schenen over de hoge energie- en voedselprijzen. Hij diende verschillende concrete wetsvoorstellen in om die prijzen aan banden te leggen. Hij voerde ook succesvol campagne om de btw op energie van 21 naar 6 procent te verlagen en om de overwinsten van Engie af te romen.

Screenshot from 2023-11-15 14-38-35

“Het versterken van de koopkracht en een eerlijke fiscaliteit: dat is onze corebusiness”, zegt Peter. “Neem nu de miljonairstaks. Acht op de tien Belgen is voorstander van dat voorstel, en toch blijft de regering dat tegenhouden. Wij luisteren wél naar die meerderheid van de Belgen en zullen de miljonairstaks ook na 2024 op tafel blijven leggen. Met een sterke PVDA kunnen we harder doorwegen.”

Peter Mertens bracht onlangs nog het boek ‘Muiterij’ uit, dat meteen op nummer één van de best verkochte non-fictieboeken stond.

Jos drukte de afgelopen jaren zijn stempel op het Vlaams parlement. “De scherpschutter van PVDA en koning van TikTok”, noemde een krant hem onlangs nog. Hij is dan ook de meest gevolgde politicus op de populaire app.

Jos zorgde ervoor dat de Vlaamse parlementsleden hun eigen loon met 5 procent moesten verlagen en bracht ook het systeem van de graaipensioenen aan het licht. Hij leverde ook stevig onderzoekswerk in de PFOS-onderzoekscommissie en neemt het op voor de belangen van de reizigers en de chauffeurs bij De Lijn.

Screenshot from 2023-11-15 14-38-34

“Na jarenlange politieke zelfbediening hebben we met de PVDA eindelijk de boel wat kunnen opschudden in het Vlaams parlement. Met nog meer PVDA’ers willen we die politieke privileges blijven aanpakken. Wij gaan bijvoorbeeld vollen bak voor de halvering van de lonen van parlementsleden”, zegt Jos.

We gaan vol ambitie naar de verkiezingen in 2024. In Antwerpen gaan we voor 3 zetels in de Kamer en 4 in het Vlaams parlement.

Screenshot from 2023-11-15 14-38-32

“Je voelt dat wij de wind in de zeilen hebben”, zegt Peter. “De PVDA is een partij die echt luistert, en de mensen appreciëren dat. Dat voelen wij overal waar we komen: op straat, in de bedrijven, op de markt.”

Van die positieve wind willen we ook gebruikmaken om nieuwe mensen te lanceren. “Het doel is om te verjongen én om meer arbeiders te laten verkiezen in de parlementen. Dat zit in het DNA van onze partij”, zegt Peter. “Zo kunnen we nog beter vertolken waar de werkende mensen in ons land van wakker liggen. En nog sterker wegen op het beleid.”

Screenshot from 2023-11-15 14-38-30

Peter Mertens                                                   Jos D'Haese

TikTok                                                                     TikTok
Instagram                                                            Instagram