LEZ-boetes brachten in 2021 opnieuw miljoenen op

Uit cijfers die de PVDA opvroeg blijkt dat ook in 2021 de boetes voor de Antwerpse Lage-emissiezone flink wat geld in de stadskas brachten. Maar liefst 5.695.718,1 euro werd al geïnd, met nog eens ruim vijf miljoen aan openstaande boetes er bovenop. “Voor veel Antwerpenaren is de lage-emmissiezone een hoge-boetezone. We roepen nogmaals op om de LEZ af te schaffen, want het is een maatregel die vooral de werkende mensen treft. Zij zien in deze crisistijden al genoeg af”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid en woordvoerder voor de PVDA.

Bijna veertig miljoen op vijf jaar tijd

Met meer dan 5,7 miljoen euro bracht de LEZ ook in 2021 jaar heel wat geld op voor de stad. In totaal werd er op vijf jaar tijd zo’n 37 miljoen aan boetes geïnd1. België is bovendien het land met de duurste LEZ-boetes van heel Europa2. “De LEZ lijkt voor de stad de kip met de gouden eieren, maar het zijn de armste Antwerpenaren die de rekening betalen” zegt D'Haese. “Intussen wachten mensen nog steeds op een volwaardig alternatief voor de auto, want voor het openbaar vervoer zijn er zogezegd onvoldoende middelen.”

Rekening voor de werkende mensen

“De asociale gevolgen van de LEZ zijn ondertussen duidelijk”, zegt D'Haese. “De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) is glashelder in haar studie naar de effecten van de LEZ: van alle Antwerpenaren met een wagen die niet meer binnen mogen in de LEZ, behoort maar liefst veertig procent tot het laagste inkomenskwartiel.”

De LEZ-boetes komen volgens de PVDA bovenop de alsmaar stijgende brandstofprijzen. “De mensen betalen zich al blauw aan de pomp en de oorlog dreigt de prijzen nog meer op te drijven. Om in zo’n crisistijden vast te houden aan een asociale belasting op mensen met een oudere wagen, dat krijg je niet uitgelegd”, zegt D'Haese.

Zet in op alternatieven, niet op boetes

“Al sinds de invoering van de LEZ in 2017 wijzen wij op het schrijnend gebrek aan alternatieven voor de wagen”, zegt D'Haese. “Vijf jaar later hebben we alleen maar meer besparingen gezien bij De Lijn en worden we geconfronteerd met plannen die populaire tramlijnen zoals tram 7, 4 of 15 willen afschaffen. Wie in de haven werkt, heeft gewoon geen enkele optie met trein, tram of bus. Wij vragen daarom een versterking van het openbaar vervoer in Antwerpen.”

“Voor ons is het duidelijk: de LEZ is asociaal, want ze treft sociaal kwetsbare groepen het hardst. Luchtvervuiling pak je niet aan met pestboetes, maar door veilig, vlot, en comfortabel openbaar vervoer aan te bieden als alternatief. Met gerichte investeringen die kunnen zorgen voor een vlotter en schoner verkeer in de stad. In plaats van massaal boetes te innen, zou het stadsbestuur beter mensen ondersteunen, en eindelijk de kaart van degelijk openbaar vervoer trekken.”

Voetnoten

1 Aantal geïnde boetes 8,6 miljoen in 2017, 7,9 miljoen in 2018, 6,2 miljoen in 2019, 8,6 miljoen in 2020 en 5,7 miljoen in 2021.