Leren zwemmen is geen luxe, open zwembad Groenenhoek vóór 1 september

Al negen maanden is het kinder- en instructiebad van zwembad Groenenhoek in Berchem buiten gebruik door een lek. De scholen, de zwemclubs en de gezinnen uit de buurt ondervinden grote hinder. Voor PVDA-woordvoerder Ben Van Duppen is de heropening van het instructiebad in september geen luxe. “Het zijn net de kleinste kinderen voor wie watergewenning en leren zwemmen zo belangrijk zijn die getroffen worden. Het schoolzwemmen stond al langer onder grote druk. Experts waarschuwen dat leren zwemmen iets elitairs dreigt te worden. De herstelwerken moet nu echt in orde komen. We vragen dat schepen Wouters (N-VA) er persoonlijk op toeziet dat de deadline gehaald wordt”.

Het instructiebad kreeg een lek in oktober 2022, waardoor het zwembad leeg gelaten en gesloten moest worden en er herstelwerken uitgevoerd moesten worden. “We begrijpen dat deze keuze toen gemaakt werd, maar ondertussen het duurt allemaal heel lang. In maart 2023 werd ons gezegd dat het nog maar enkele weken zou duren. De herstelwerken aan de kuip waren afgerond en er moest enkel nog aan de doorvoerleidingen gewerkt worden. Nu zitten we al in juli, september zal er snel zijn. We kunnen ons geen tweede gemist jaar veroorloven”, stelt Van Duppen.

Uit het antwoord van een schriftelijke vraag aan schepen Wouters blijkt dat minstens vijf zwemclubs hinder hebben ondervonden: Jespo, KAZSC (Zwemmen), Agoeda, Gezinssport Berchem en HSA.  De scholen De Kolibrie en Leopold III zijn niet meer komen zwemmen. Bij basisschool De Kleine Wereld heeft men enkel de hogere jaren naar de zwemles gebracht. Een mama getuigt: “Mijn oudste dochter kon gelukkig nog gaan zwemmen in het grote zwembad, maar mijn jongste dochter heeft een jaar gemist. Volgens de directeur was verplaatsen naar een ander zwembad niet mogelijk omdat alle zwemplaatsen voor scholen elders volzet waren. Dit na het desastreuze corona-jaar waarbij kinderen ook niet konden gaan zwemmen.”

In maart 2023 slaakte het Vlaamse kenniscentrum Netwerk Lokaal Sportbeleid nog de noodkreet ‘Red het Zwemmen’. Steeds meer zwembaden sluiten al dan niet tijdelijk de deuren. Leerkrachten en directies geven aan dat het moeilijker wordt om een plek te vinden om zwemonderwijs aan te bieden. Minder en minder kinderen leren op die manier veilig zwemmen. Met een versterkend effect op sociale ongelijkheid.

“Dat geldt helaas ook voor Antwerpen”, stelt Van Duppen. “Leren zwemmen dreigt iets voor de elite te worden, enkel voor kinderen van wie ouders dure zwemlessen kunnen betalen. In theorie staat leren zwemmen in de eindtermen van het lager onderwijs, in de realiteit kunnen veel scholen dat niet meer garanderen. We hebben nood aan meer zwemwater, niet minder. Tegen september moet Groenenhoek volledig operationeel zijn. De renovaties van de binnenzwembaden duren altijd veel langer dan verwacht. Herinner je het uitstel van de Wezenberg en Ieperman. Park van Merksem en De Molen staan nog op de planning. Laten we echt lessen trekken uit de vorige werken en dat strak opvolgen.”