Laat de buurt parkeren in parking Berchem Station
4 november 2024
Oud-Berchem kreunt onder de parkeerdruk, terwijl honderden ondergrondse parkeerplaatsen bij Berchem Station ’s nachts en in het weekend leeg blijven staan. “Laat de buurt parkeren in de publieke parking onder Berchem Station,” pleiten toekomstig gemeenteraadslid Ivan Heyligen en districtsraadslid Ezra Cnaepkens.
“Parkeren is een groot probleem in Antwerpen,” weet dokwerker Heyligen, die vaak in de late shift werkt. “Als ik thuiskom, moet ik eerst een kwartier rondrijden en daarna nog een kwartier lopen naar huis. Dat is niet alleen frustrerend voor mij, maar ook voor de buurt die moet omgaan met al dat rondrijdende verkeer.”
“In de wijk Oud-Berchem en de buurt rond het station is de parkeerdruk groot,” bevestigt Cnaepkens. “Ik krijg telefoontjes en mails van mensen die echt boos zijn. Iemand vertelde me onlangs dat hij ’s avonds niet meer op bezoek gaat bij vrienden omdat hij anders niet meer thuis geraakt. De vele wegenwerken in de buurt maken de parkeerdruk zo mogelijk nog groter.”
“Het is de logica zelve om de 450 parkeerplaatsen onder het station beter te benutten,” stelt Heyligen. “Het is een publieke parking van de stad, betaald met ons belastinggeld. Q-Park mag die uitbaten voor een jaarvergoeding van tienduizend per jaar, dat is 22,50 euro per parkeerplaats per jaar. Als je weet dat een dagkaart in deze parking 30 euro kost en een voltijds abonnement 4.800 euro per jaar, dan weet je dat dit een melkkoe is. Die jaarvergoeding aan de stad haalt de uitbater de eerste dag van het jaar al binnen. Dit is niet te verantwoorden.”
Ezra Cnaepkens vraagt de stad en Q-Park om de buurt te laten parkeren in de garage. “Dat kan door tijdens dalmomenten gratis parkeerplekken aan te bieden. De garage beschikt over ANPR-camera’s, dus het is technisch perfect mogelijk om op basis van de nummerplaat buurtbewoners gratis toegang te geven. De stad doet dit trouwens ook al op de buurtparking van Plantinkaai. Daarnaast kan de stad pleiten voor extra voltijdse betaalbare parkeerplaatsen.”
Heyligen pleit ervoor om de jaarvergoedingen voor de publieke parkings die door private firma’s worden uitgebaat, te heronderhandelen. “De bedragen van de goedkoopste concessies moeten omhoog. De extra inkomsten kunnen worden toegevoegd aan het buurtparkeerfonds waarmee nieuwe, veilige en kwalitatieve buurtparkeerplaatsen kunnen worden gecreëerd. Het gaat hier om het algemeen belang: om het recht op propere lucht, minder auto’s op straat, meer openbare ruimte en betere mobiliteit.”