
“Inspraak van A tot Z? Vraag dat maar aan de 5000 genegeerde inwoners”
26 augustus 2025
De discussie over de geplande tramkeerlus aan de Boekenberglei in Deurne blijft hoog oplaaien. Nadat burgemeester Els van Doesburg (N-VA) het project verdedigde op nationale televisie, reageren buurtbewoners en organisaties vol ongeloof.
Volgens Van Doesburg was er sprake van “inspraak van A tot Z” en zou schepen Koen Kennis “al tien jaar naar iedereen in de buurt hebben geluisterd”. Maar die uitspraak staat in schril contrast met de realiteit. Meer dan 5000 bezwaarschriften werden genegeerd. 500 buurtbewoners trokken de straat op, begin dit jaar, tegen de keerlus, zonder gehoord te worden. En keer op keer werden alternatieve voorstellen van de tafel geveegd.
“Als dit ‘inspraak van A tot Z’ is, dan is het vooral een schoolvoorbeeld van hoe je burgers niet ernstig neemt,” reageert Manal Toumi, fractieleider van PVDA Antwerpen in de gemeenteraad. “Het stadsbestuur houdt koppig vast aan een plan dat niemand in de buurt wil, en weigert de bewoners volwaardig te betrekken.”
Geen beter openbaar vervoer, maar afbouw
Het stadsbestuur beweert dat de keerlus nodig is om het openbaar vervoer in Antwerpen te verbeteren. Maar organisaties zoals TreinTramBus en Modal Shift trekken die redenering compleet in twijfel. Zo noemt reizigersorganisatie TreinTramBus het absurd dat De Lijn en schepen Kennis blijven volhouden dat de keerlus absoluut noodzakelijk is, terwijl er nog altijd geen duidelijk plan is welke lijnen er zullen rijden en hoe het toekomstige tramnet er zal uitzien. Bovendien is het volgens hen zinloos om een tram uit het noorden te laten stoppen aan de Sint-Jozefkerk op de Boekenberglei. Reizigers willen immers door naar het stadscentrum of naar andere districten. Het huidige plan negeert volgens TreinTramBus de werkelijke vervoersstromen in de stad.
Ook Modal Shift spaart haar kritiek niet. Volgens hen betekent de aanleg van de keerlus niet méér, maar minder openbaar vervoer, omdat de keerlus als eindhalte fungeert. Daarnaast begrijpen ze niet waarom de tram hier zou moeten terugkeren, terwijl er al jaren vraag is om de dagelijkse files ter hoogte van de Ruggeveldlaan op te lossen door de tram net verder te laten rijden via de Noord-Zuidverbinding, als onderdeel van de Districtenlijn.
Ondertussen zijn er bovendien al twee tramlijnen tot Eksterlaar verdwenen, en werd de tramlijn tussen Eksterlaar en Groenenhoek ingekort.
Verzet loont: kap is stilgelegd
Ondanks de intimidatiepogingen hield de buurt stand. Na dagen van hevige protesten moest het stadsbestuur op donderdagnamiddag de bomenkap stilleggen. Tien bomen zijn voorlopig gespaard dankzij het buurtprotest. Het bewijst ook dat de kap van de overige 52 bomen niet onvermijdelijk was en voorkomen had kunnen worden als het stadsbestuur geluisterd had.
De poging van schepen Kennis om de spirit van de buurt te breken, is faliekant mislukt. Zoals actiegroep Het Juiste Spoor het verwoordde: “Ze hebben geprobeerd om het verzet te breken, maar wij hebben als buurt nog nooit zo dicht bij elkaar gestaan". De buurt is nu meer verenigd en vastberaden dan ooit om de keerlus te stoppen.
Trek de tram door naar Deurne-Noord!
Voor ons is het duidelijk: meer en beter openbaar vervoer betekent de tram doortrekken naar Deurne-Noord. Dat voorstel ligt al jaren op tafel, maar het stadsbestuur kiest voor een dure en nutteloze keerlus.
“De buurt heeft met haar verzet al bewezen dat ze dit zotte plan kan tegenhouden. Zolang er geen spade in de grond zit, blijven we samen strijden voor écht openbaar vervoer dat de reiziger vooruit helpt,” besluit Manal Toumi.