Hoe lang gaat men Huts nog Monopoly met de stad laten spelen?

Na gesprekken met de Stad Antwerpen en de Stadsbouwmeester besliste de KBC-bank om de Boerentoren, te verkopen aan Fernand Huts (Katoen Natie Groep). Huts wist de laatste jaren in alle stilte al een hele woonbuurt in Antwerpen 2060 op te kopen. “Wij stellen ons ernstige vragen bij deze monopolyvorming.” reageert PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens. “Wij willen weten wat de visie van de stad naar stedenbouwkundige ontwikkeling toe is. Het stadsbestuur heeft blijkbaar achter de schermen een rol gespeeld in dit dossier. Het kan niet zijn dat degene met de dikste portefeuille hier alles kan opkopen en ongestoord zijn gangetje mag gaan.”

Na jaren leegstand vindt KBC een koper voor het iconische gebouw “De Boerentoren” dat mee de skyline van Antwerpen bepaalt. Katoen Natie-baas Fernand Huts wil er een “cultuurtoren” van maken. Deze toren moet  volgens Huts een plaats tussen de andere grote erfgoed- en cultuurinstellingen van de stad worden. “Cultuur is goed. Maar cultuur voor wie? Voor welke prijs? Hoe sluit dit aan op de andere cultuurhuizen die er zijn? Daar moet een stad toch de visie voor opmaken?”, stelt Mertens.

Huts is niet aan zijn proefstuk toe. Hij kocht via een vastgoedvehikel de afgelopen jaren in alle stilte tientallen panden op in de wijk 2060, ook wel het “Hutskwartier” genoemd. “Die panden laat Huts tegen de geest van het Antwerpse bestuursakkoord “verappartementiseren”, er kleinere ruimtes van maken, om zijn winst te vergroten. Dat wordt allemaal goedgekeurd door het schepencollege. Ook het “Cobramuseum” wordt er verbouwd tegen stedenbouwkundige adviezen in”, weet Mertens.

“Er wordt Monopoly gespeeld met de stad”, besluit Mertens “en het bestuur geeft de dobbelstenen aan Fernand Huts.” Peter Mertens vraagt dat de stad de teugels van haar stedelijke ontwikkeling zelf in handen houdt en de stad vorm geeft voor alle Antwerpenaren.

Perscontact:

Peter Mertens