“Geef ons onze lift terug”

Al sinds juni botsen gebruikers van de Sint-Annatunnel op het bord ‘Liften buiten dienst wegens defect’. “Al vier maanden lang is dat een dikke streep door de rekening van de minder mobiele bewoners van Linker- en Rechteroever,” stelt Nadine Peeters (PVDA Linkeroever en districtsraadslid Antwerpen). “Daarom voeren we vandaag actie”

“Geraak maar eens aan de overkant met een rolstoel, rollator, scootmobiel, bakfiets of buggy. Dat lukt gewoon niet.” Zelfs met de tram botsen de mensen op problemen. De stations op Linkeroever en Groenplaats hebben geen lift, enkel roltrappen die vaak niet werken. En bij laagtij is de hellingsgraad van de steigers van de overzetboot te hoog om er met een scootmobiel of rolstoel op of af te rijden.

Onze noodkreet wordt nog niet op alle beleidsniveaus gehoord. Daarom verzamelen we hier vandaag aan de ingang van de voetgangerstunnel op Linkeroever met verschillende mensen, ook in de rolstoel, met scootmobiel of bakfiets.” Aanklagen is één ding, maar we reiken ook oplossingen aan:

• Maak een prioriteit van de herstelling van de liften
  • Zorg voor een eigen technische dienst, die nadien het onderhoud kan doen
  • Onderzoek of de oude aanlegplaats aan Van Eeden (met een lagere hellingsgraad) kan dienen voor de overzet
  • Verhoog de frequentie van de veerdienst. Daarmee verlaag je de druk op de tunnels.
  • Leg ook een extra veerdienst in ter hoogte van de Kennedy-tunnel

PVDA Linkeroever startte al eerder met een petitie voor de uitbreiding van de veerdienst. Deze kan je hier tekenen

Fotoverslag

“Geef ons onze lift terug”