Een district zet je niet zonder tram

Een district zet je niet zonder tram

15 mei 2023

De Lijn plant om vanaf 1 juli geen trams meer naar het centrum van Hoboken te laten rijden. “Er moet zo snel mogelijk een pendelbus komen”, reageert PVDA-woordvoerder Ben Van Duppen. “Een jaar geleden werd het laatste stukje van de route van tram 2 geknipt aan de Zwaantjes. Sindsdien rijdt tram 4 aan een slakkengang van 10 km per uur en vallen er geregeld trams uit de dienstregeling. Overvolle perrons aan de tramhaltes in Hoboken Centrum zijn dagelijkse kost. Maar het kan dus nog erger: geen tram meer. Een district zet je niet zonder tram. Er is maar één oplossing voor wie dagelijks afhangt van het openbaar vervoer: stipte pendelbussen tussen de Zwaantjes en Centrum Hoboken met voldoende capaciteit en frequentie. We zullen er alles aan doen om een oplossing te forceren. Je hebt er immers maar enkele bussen voor nodig, een no-brainer zou je denken”, maakt Van Duppen zich sterk.

Door de jarenlange besparingen bij De Lijn zijn de tramsporen op de Antwerpsesteenweg niet op tijd vervangen. De PVDA vernam dat tram 4 niet meer over de sporen kan vanaf 1 juli, wegens te versleten. Het district en de stad willen de Antwerpsesteenweg integraal vernieuwen. De riolering, voetpaden, fietspaden, wegdek én tramsporen zouden best tegelijk aangepakt worden. “Maar die grootse plannen kunnen ten vroegste in 2024 uitgevoerd worden. Zo valt het centrum van het district met 40.000 inwoners jarenlang zonder tram. Dat is onaanvaardbaar”, zegt Van Duppen.

“Met de PVDA ijverden we sinds de knip van vorige zomer herhaaldelijk voor de inzet van een pendelbus. Vooral voor de reizigers die op tijd op het werk of op school moeten zijn, is dat een must. Ondanks herhaaldelijke beloften van De Lijn dat ze een pendelbus zouden overwegen, kwam die er nooit van”, zegt Ben Van Duppen. “We hebben op de overvolle perrons heel wat reizigers bevraagd en daaruit bleek dat sommige scholieren een uur tot anderhalf uur vroeger moeten vertrekken om op tijd op school te komen. Noch bij het stadsbestuur, noch bij De Lijn ligt daar blijkbaar iemand van wakker. De reizigers wordt om begrip gevraagd, maar voor hen is de maat echt vol nu. "Ze staan letterlijk én figuurlijk in de kou. Het abonnement is betaald, maar de reiziger krijgt steeds minder”, zegt Van Duppen.

“Trams schrappen is gemakkelijk. We vragen De Lijn te voorzien in performante alternatieven”, zegt Van Duppen. “Het is echt niet moeilijk. Met enkele bussen die elkaar afwisselen kan je de frequentie van de tram tijdelijk overnemen. Omwille van het belang van de twee tramlijnen vragen we versnelde integrale heraanleg van de Antwerpsesteenweg met een duidelijke communicatie naar de reizigers en de omwonenden. Ik roep het stadsbestuur én De Lijn op om hier dringend werk van te maken.”