Buurt in actie tegen bouwtoren én beleid van stadsbestuur.

Terwijl #ColaZeroGate en de belangenvermenging uitbreiden, voeren buurtbewoners actie tegen een bouwproject aan kruispunt Zwaantjes in Hoboken: een woontoren van maar liefst 16 verdiepingen. De Commissie voor Ruimtelijke Ordening, de brandweer, de Welstandscommissie én gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar gaven een negatief advies. Toch leverde het Antwerpse stadscollege een bouwvergunning.

Erik Vanobbergen verzamelde met enkele buurtbewoners reeds 200 bezwaarschriften tegen het bouwproject. “Met al die emotionele berichten van onze burgemeester zijn we niets. Er blijft een schijn van belangenvermenging hangen in dit dossier, net zoals bij andere grote bouwprojecten in de stad. Onze burgemeester en schepenen gaan in op een uitnodiging voor een etentje in een sterrenrestaurant met één van de grote bouwpromotoren van ons land. Toen dat in de media kwam, schreeuwde De Wever zijn onschuld uit door te zeggen dat hij maar 1 cola zero had gedronken. De Wever zou beter de buurt informeren i.p.v. dure feestjes aflopen van de bouwlobby. De wijk vraagt inspraak. ”

De wijk Zwaantjes blijft niet bij de pakken zitten. Op 25 november voerde het buurtcomité actie. De actievoerders werd 1 cola zero aangeboden. Een hoge 16-verdieping tellende kartonnen toren werd tegen de grond geduwd. Er werd een kleine rondgang gedaan langs de voetpaden en zebrapaden van het complexe en onveilige kruispunt. De petitie werd gretig ingevuld en het Zwaanzinlied werd uit volle borst gezongen. De buurt maakte ook een mooie affiche die buurtbewoners voor hun raam kunnen hangen.

Meer: Bouwproject Zwaantjes: verdichting of verstikking?

Foto, han Soete