‘Betaalbare’ Fierens-appartementen zijn veel te duur

In de gerenoveerde Fierensblokken in de Nationalestraat wil het stadsbestuur (N-VA, Vooruit, Open Vld) 107 zogenaamd ‘betaalbare’ appartementen verhuren, specifiek voor jonge starters. PVDA-woordvoerder Ben Van Duppen ploos de huurprijzen uit en komt tot de vaststelling dat de nieuwe prijzen helemaal niet zo betaalbaar zijn “Voor jonge starters is 857 euro voor een appartement met één slaapkamer veel te duur. Het stadsbestuur neemt beter een voorbeeld aan de Oostenrijkse stad Wenen: daar heeft de stad 200.000 publieke woningen die tot de helft goedkoper zijn.”

De woonmarkt in Antwerpen staat in brand. Volgens ‘Het grote woonrapport’ van de krant De Morgen bengelt Antwerpen aan de staart van alle Vlaamse gemeenten. De stad krijgt met 44/100 een onvoldoende en scoort vooral slecht op betaalbaarheid en kwaliteit.

Van Duppen steunt de doelstelling om betaalbare woningen voor jonge werkende mensen te maken. “Maar slechts 107 appartementen op een woonmarkt met meer dan 250.000 woningen, dat is een druppel op een hete plaat. Bovendien zijn de prijzen helemaal niet zo betaalbaar. Voor een éénslaapkamerappartement betaal je al 857 euro per maand, inclusief kosten. Een huurder moet volgens het stedelijk reglement 2143 euro verdienen om recht te hebben op dit appartement, want hij/zij mag maar 40% van het inkomen spenderen aan de huur. Zo schiet het project haar doel voorbij. Dit is geen betaalbaar wonen, maar windowdressing.”

Volgens Van Duppen mist schepen van Wonen, Els van Doesburg (N-VA), ambitie om betaalbaar wonen in Antwerpen echt waar te maken. “In een recent interview in Gazet Van Antwerpen zegt ze dat de onbetaalbare prijzen in Antwerpen maar ‘een gevoel’ zijn, want elders zouden de huurprijzen nog duurder zijn. Vertel dat eens aan Liesbeth, die met haar inkomen als jonge starter zich geen degelijk appartement kon veroorloven. We moeten veel ambitieuzer zijn en een stad als Antwerpen heeft daar bovendien veel hefbomen voor in handen."

Van Duppen vraagt om te leren van Wenen. “Daar bouwde de stad jarenlang aan een publieke woonsector met 200.000 woningen. De prijzen liggen er tussen 330 euro voor een éénslaapkamerappartement en 750 euro voor een vierslaapkamerappartement. Dat is de helft van de huur van de Fierensblokken. Dat is wel betaalbaar wonen. In plaats van miljoenen te investeren in een cruiseponton, zou het stadsbestuur beter van betaalbaar wonen een prestigeproject maken. Onze stad heeft veel troeven: expertise met eigen vastgoedbedrijf AG Vespa, vele eigendommen in bezit en een voorkooprecht. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een ambitieus, publiek en betaalbaar woonbeleid. Enkel de politieke wil ontbreekt nog.”

Getuigenis: “Ben ik dan geen jonge starter?”

WhatsApp Image 2023-07-14 at 14.19.00Liesbeth Carlier (rechts op de foto) is 29 jaar en alleenstaand. “Een tijdje geleden moest ik op zoek naar een nieuw appartement. Ik had een job in de verkoop, maar kreeg enkel een contract van dertig uur per week, waarmee ik 1500 euro verdiende. De zoektocht naar een appartement was enorm stresserend en heeft mij bijna gesloopt. Het was een ratrace, een voltijdse bezigheid. Elke dag moest ik in alle annonces in het oog houden. Iets nieuws moest ik de dag zelf nog proberen te bezichtigen, tussen tientallen andere gegadigden, of het was weg. De vragen van verhuurders naar persoonlijke info gingen heel ver. Er vroeg er één of ik nog zwanger wilde worden. Er waren verhuurders die geschreven getuigenissen vroegen van mijn werkgever en er was zelfs een immokantoor dat me 150 euro vroeg op voorhand om nog maar te mogen bezichtigen. Na een jaar zoeken heb ik bij mijn ex-werkgever een appartement kunnen huren, dankzij liefdadigheid. Het doet me pijn om te zien dat ik gewoon geen aanspraak had kunnen maken op de betaalbare appartementen van Vespa die zogezegd voor jongeren zijn. Ben ik dan geen jonge starter?”

De nieuwe huurprijzen van de appartementen in de Fierensblokken

Wat kost een gemeenteflat in Wenen?

De maandelijkse kosten voor een appartement zijn afhankelijk van de grootte. De volgende prijzen zijn richtlijnen, waarin de exploitatiekosten en 10 procent btw al zijn inbegrepen. Gas, elektriciteit en verwarming zijn niet inbegrepen in de kosten, zoals bij elke andere flat. Het type appartement en de inrichtingscategorie die wordt aangeboden, hangt af van de huur die de huurder zich kan veroorloven. Gemiddelde kan men volgende kosten verwachten:

• voor één kamer minimaal 330 euro
  • voor twee kamers minimaal 470 euro
  • voor drie kamers minimaal 650 euro
  • voor vier kamers minstens 750 euro

Een kamer is elke woonruimte die groter is dan 8 m² en een raam heeft dat van daglicht wordt voorzien.

Foto's: Karina Brys