Ben Van Duppen (PVDA) trekt met ploeg de wijk in om energie betaalbaar te maken

Ding dong. “Goeiedag mevrouw, wij willen 100.000 handtekeningen verzamelen om de nieuwe accijnsverhoging op energie van de regering tegen te houden”. Zo trok woordvoerder Ben Van Duppen zaterdagnamiddag samen met de lokale PVDA-afdeling in Borgerhout door de wijken.

“Sinds enkele maanden trekken onze afdelingen in heel het land er wekelijks op uit om deur aan deur handtekeningen te verzamelen”, licht Ben Van Duppen toe. “Zo weten we wat er leeft bij de mensen rond de energie- en koopkrachtcrisis. Voor heel veel mensen is energie nog altijd veel te duur. De regering gaat dat nog duurder maken door de accijnzen te verhogen naar 264 euro per jaar, terwijl ze beter de energieprijzen structureel zou blokkeren. Met onze petitierondes willen we druk zetten op de regering. Op die manier hebben we eerder ook al druk kunnen zetten om de btw op energie naar 6% te verlagen.”

Lola Laenen (26), een van de jongeren die mee op pad ging, getuigt over de vele gesprekken aan de deur: “Een vrouw vertelde dat ze vóór de crisis nauwelijks 91 euro per maand betaalde. Haar energieleverancier had dat verhoogd naar 400 euro. Ze heeft het zelf kunnen verlagen naar 250 euro, maar wacht nu bang haar eindrekening af. Haar buurman wilde ook graag onze petitie tekenen. Hij denkt dat zijn eindfactuur beter zal meevallen, omdat hij de chauffage deze winter gewoon niet heeft opgezet. Maar hij moest hiervoor wel van thuis uit werken in de kou, bij 16 graden, gewikkeld in een dekentje”. Ben Van Duppen vult aan: “Naast de boosheid over de dure energieprijzen, horen we ook veel mensen over hun winkelkar die elke maand duurder is. Die stijgende prijzen zijn natuurlijk rechtstreeks gelinkt aan de dure energieprijzen van de voorbije jaren. En dus willen ook die mensen mee tekenen om die energieprijzen te blokkeren.”

“We hebben nu al 70.000 handtekeningen” besluit Van Duppen. “In juni willen we er 100.000 afgeven aan premier Alexander De Croo (Open VLD). Zo willen we samen energie weer betaalbaar maken.”

Foto's: Karina Brys