“Zonder extra middelen is Tramnet 2021 bij voorbaat mislukt”
14 maart 2020
Gisteren maakte mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) het nieuwe tramnet voor 2021 bekend. De hertekening van het net is volgens hem geen besparingsoperatie, maar er zijn ook geen extra budgetten voorzien. “Binnen dit kader kan de dienstverlening er niet op vooruit gaan” merkt Vlaams Parlementslid en Antwerps PVDA-woordvoerder, Jos D’Haese op. “We stevenen af op een Noorderlijn-bis debacle, waarbij voor elke mooie nieuwe verbinding die met veel toeters en bellen geopend wordt, andere bestaande verbindingen in stilte worden afgebouwd.” De linkse partij pleit voor een noodplan voor het Antwerps openbaar vervoer.
Vertrouwen in de ontmantelaars van het openbaar vervoer?
Op donderdag 12 maart maakte mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) de plannen voor het nieuwe Antwerpse tramnet bekend. “Toen de mogelijke schrapping van tramlijn 7 en 4 en de inkorting van tramlijn 2 in februari naar boven kwam vroeg schepen Kennis om vertrouwen te hebben”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Er was ‘nog niets beslist, de info was ‘voorbarig, de ‘puzzelstukken’ werden nog ‘gelegd’ en er was nog ‘ruimte voor inspraak’.”
“Nu komt men af met een grote goednieuwsshow”, zegt D’Haese. “Er is helemaal geen inspraak, als het van Kennis afhangt worden de plannen in april afgeklopt. En de realiteit is dat heel veel mensen hun aanbod dan met deze plannen zien verminderen. Volgens reizigersvereniging TreinTramBus zijn de frequenties van de trams veel te laag om een geslaagd overstapmodel in te voeren”, weet D’Haese.
PVDA laat populaire verbindingen niet los
“Opnieuw wordt de reiziger zo de dupe van besparingslogica van de Vlaamse regering”, zegt D’Haese. “Dat er eindelijk een verbinding tussen Deurne-Noord en Deurne-Zuid wordt gemaakt is prima. Maar door de Vlaamse boekhouderslogica moeten die extra kilometers elders gecompenseerd worden. Zo stevenen we af op een Noorderlijn-bis scenario, waarbij voor elke mooie nieuwe verbindingen die met veel toeters en bellen geopend wordt, andere bestaande verbindingen in stilte worden afgebouwd.”
“Binnen dit kader kan de dienstverlening er niet op vooruit gaan”, vreest D’Haese. “Daarom blijven wij ons samen met reizigers en personeelsleden verzetten tegen het schrappen en inkorten van populaire lijnen. We ondersteunen alle actiegroepen en petities die het opnemen voor het openbaar vervoer in hun buurt. We laten tram 7, 4 en 2 en de bedreigde busverbindingen niet los, no way. Geen achteruitgang van de huidige dienstverlening.” De linkse partij komt binnenkort met een alternatief becijferd openbaar vervoersplan voor de provincie Antwerpen.
Tijd voor noodplan met verdubbeling van de werkingsmiddelen
De PVDA pleit voor een noodplan voor het Antwerps openbaar vervoer. “We hebben een verdubbeling van het budget van De Lijn nodig om de uitdagingen op korte termijn aan te kunnen”, zegt D’Haese. “Roger Kesteloot, de CEO van De Lijn, vroeg amper een jaar geleden zelf nog om zo’n verdubbeling. Hij heeft zijn ambities ondertussen opgeborgen, maar wij willen terug vooruit.”
Die extra centen zijn volgens de PVDA noodzakelijk om de bestaande infrastructuur te onderhouden, een goede frequentie te verzekeren op alle lijnen, de reizigersinformatie te verbeteren en nieuwe premetrotunnels en -kokers in gebruik te nemen. “De Oosterweelwerken komen er aan, we hebben het hele debat om de LEZ af te schaffen zonder in te boeten aan luchtkwaliteit, we willen een ambitieuze modal shift doorvoeren met het openbaar vervoer als ruggengraat. Reden genoeg om de besparingslogica achter ons te laten en vooruit te kijken."
Perscontact:
Jos D'Haese