“Schepen Kennis, wissel van spoor, want u ligt op ramkoers” PVDA organiseert Buurtvergadering tegen de nieuwe keerlus

De Deurnese PVDA-afdeling bracht op zondag 27 november een 70-tal buurtbewoners van de wijk Boekenberglei-Drakenhoflaan samen. De plannen voor een nieuwe keerlus in deze wijk zijn goedgekeurd door het stadsbestuur, maar stuiten nog steeds op enorm verzet. “Niemand heeft baat bij dit project, bomen; parkeerplaatsen en de populaire markt zouden moeten verdwijnen. Ook over de verkeersveiligheid bestaan nog veel vraagtekens en bovendien wordt het tramaanbod verslechterd.” zegt Manal Toumi, districtsraadslid voor PVDA in Deurne. “Wij blijven de buurtbewoners steunen in hun verzet. We hebben eigenlijk een eenvoudig alternatief: trek de tram door naar Deurne-Noord. Dan is die keerlus niet nodig."

Een zeventigtal buurtbewoners kwamen deze zondag naar de buurtvergadering georganiseerd door de Deurnese afdeling van de PVDA. Ondanks de enkele infosessies van de Stad stuit het project van de nieuwe keerlus, ter hoogte van de Boekenberglei-Drakenhoflaan, nog steeds op veel verzet vanuit de buurt. De buurtbewoners, marktkramers, scholen en winkeliers uit de buurt zijn helemaal niet opgezet met die plannen. “Er is absoluut geen draagvlak voor de plannen. Dat werd helemaal duidelijk op de voorstelling van de plannen een maand geleden. Maar toch zet schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA) hardnekkig door. Niet te begrijpen”, zegt Borgerhouts PVDA-schepen Ben Van Duppen.

“Met de PVDA hebben we nochtans een alternatief, namelijk de tram doortrekken naar Deurne-Noord”, voegt Manal Toumi toe. “Als je tram 9 laat doorrijden naar Deurne Noord, kan de 4 opnieuw draaien aan Silsburg. Dan is heel dit project niet nodig, en dan krijgen we in Deurne eindelijk onze Noord-Zuid verbinding.” Volgens hen is dit een kwestie van politieke wil.

Met deze buurtvergadering willen ze het verzet verderzetten. “Dit dossier sleept al meer dan zeven jaar aan. Volgens de originele plannen zouden de tramsporen er al lang gelegen hebben, maar er is nog steeds geen kiezelsteen verlegt. Dankzij de acties van de buurt, het district Borgerhout en in de districtsraden, de gemeenteraad en zelfs het Vlaams Parlement” legt Ben Van Duppen uit. “Kennis krijgt het niet uitgelegd en probeert daarom nu snel door te duwen. Maar samen hebben we al jaren dit zot plan kunnen tegenhouden. We blijven doorgaan tot hij tot inzicht komt.”

PVDA wil met deze buurtvergadering de buurtbewoners aanmoedigen en bijstaan in hun verzet. “Onze petitie is ondertussen al 400 keer ondertekend. We lanceren een nieuwe affiche waarmee we de straten van deze buurt opnieuw willen kleuren, om aan te tonen dat het verzet nog steeds leeft en niemand zal opgeven. Koen Kennis kan best van spoor wisselen, want hij ligt op ramkoers”, besluit Manal Toumi.

Fotoverslag