Nadine Peeters trekt PVDA-lijst voor district Antwerpen

PVDA Antwerpen stelt de eerste kandidaten voor het district Antwerpen voor. Nadine Peeters, huidig fractievoorzitter, trekt de lijst. Op twee staat districtsraadslid Raf Vandecasteele. Met psychologe Mara De Belder, vakman Sah Gulhan, juriste Anne Snijkers en sportief bediende Farid Darmach op plaatsen 3 tot 6 schuift de PVDA ook nieuwe gezichten naar voor in het grootste district. Samen willen ze werk maken van betaalbaar wonen, veilige straten en aandacht voor jongeren.

Op de eerste plaats van de PVDA-lijst voor het district Antwerpen staat Nadine Peeters. In 2012 was zij nog nieuwkomer in de districtsraad, maar ondertussen is ze één van de vaste waarden in de oppositie. Betaalbaar wonen in Antwerpen blijft voor haar hét speerpunt. Peeters werd bekend door de grote scholieren- en studentendemonstraties tegen racisme in de jaren ‘90.

“De districtsraad adviseert over grote stadsprojecten op het gebied van ons grote district. Telkens zie ik dat stadsontwikkeling echt anders moet. Nu is dit op maat van de privé-ontwikkelaars en is er te weinig inspraak. Een district op mensenmaat waar de bewoners een echte stem in hebben, dat is één van onze grote uitdagingen”, zegt de lijsttrekker.

Veilige straten

“Ik ben uitermate fier op de lijst die ik mag trekken” gaat een enthousiaste Nadine Peeters verder. “Op de tweede plaats staat Raf Vandecasteele. Raf is actief in zijn wijk, in de syndicale strijd, is stadsgids en zet zich in voor een fietsveilig district. Als vervangend districtsraadslid was Raf een grote aanwinst in mijn fractie.”

“Uit de Grote Bevraging die de PVDA vorig jaar uitvoerde bij bijna 3000 bewoners van het district Antwerpen bleek dat veel mensen een punt willen maken van veiligere en beter onderhouden straten”, zegt Peeters. “Dat wordt dan ook één van onze speerpunten en met Raf hebben we heel wat expertise op dat terrein in huis.”

Jongeren troef

“Eén inwoner van ons district op vijf is jonger dan achttien”, zegt Peeters. “Het district Borgerhout toonde ons hoe je anders met jongeren kan werken. Ik ben dan ook blij met Mara De Belder op de derde plaats. Mara is verantwoordelijke van onze jongerenbeweging RedFox en mede-organisator van DiverCity, het jaarlijkse festival voor en door jongeren dat de diversiteit in onze stad viert. De belangen van de jeugd in ons district hebben aan haar een goede vertegenwoordigster.”

Nieuwe gezichten

“Op de vierde plaats staat Sah Gulhan. Hij is vakman in de haven, een gekend figuur in de Turkse gemeenschap en een sociale teamspeler. We zijn heel tevreden dat hij koos voor een engagement op de PVDA-lijst”, zegt Peeters.

“Op plaats vijf en zes ook nieuwe gezichten: juriste Anne Snijkers en de sportieve bediende Farid Darmach. Huidig districtsraadslid Karima Amaliki is lijsttrekker van de tweede kolom,” gaat een tevreden Peeters verder.

“De lijst is volledig en ik ben zo fier op alle kandidaten dat we hen tussen nu en de verkiezingen allemaal nog op een gepaste manier zullen voorstellen. De lijstduwer is niemand minder dan onze lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen en nationaal PVDA-voorzitter Peter Mertens”, besluit Nadine Peeters.