Skip to content

Maak van Park & Rides echte aantrekkingspolen

Maak van Park & Rides echte aantrekkingspolen

Enkele maanden geleden werden er drie grote parkeertorens ingehuldigd in Merksem, Luchtbal en Linkeroever, goed om maar liefst 4000 wagens aan de stadsrand achter te laten. Alleen blijkt uit cijfers dat de gloednieuwe infrastructuur amper gebruikt wordt, want er is een bezettingsgraad van maar 10%. “Die Park & Rides moeten echte aantrekkingspolen worden als we de filedruk in Antwerpen willen verminderen. Hoog tijd om extra te investeren op drie fronten: op de prijs, op het aanbod van openbaar vervoer en op de bewegwijzering”, zegt Vlaams Parlementslid Jos D’Haese.

Aan de Park & Rides rond de stad willen we dat mensen hun wagen kunnen achterlaten en vlot overschakelen op het openbaar vervoer. Dat is een goed uitgangspunt waarover iedereen het eens is. “Maar natuurlijk moet je dat aanmoedigen en mogelijk maken. Het is absurd dat het niet is gelukt om een combiticket aan te bieden van Lantis en De Lijn waardoor de kostprijs daalt. Een parkeerticket voor de Park & Ride kost misschien maar 1 euro, maar als je met een gezin de tram heen en terug naar het stadscentrum moet nemen, dan loopt de kostprijs snel op. Op 1 april stijgen de prijzen van De Lijn nog maar eens. Sloop die financiële drempels.”, zegt D’Haese.

Daarnaast is het tramaanbod op de Park & Ride essentieel voor de PVDA. “Het absurde tramplan dat Koen Kennis vorige maand met tegenzin moest intrekken voorzag een daling in frequentie zowel in Merksem, door het schrappen van tram 2, als in Linkeroever, door de afschaffing van tram 15.” weet D’Haese. “Dankzij protest van reizigers is dit plan terug naar af, maar ik verwacht van de schepen en de minister van mobiliteit een belofte dat men de frequentie enkel verhoogt en niet verlaagt. Infrastructuur bouwen en tegelijk het aanbod verminderen, dat is te gek voor woorden.”

Ten derde is er natuurlijk de bewegwijzering. Ook daar laten stadsbestuur en Vlaamse regering steken vallen. Iedereen herinnert zich de drukke koopjesperiode in de kerstvakantie met de massale intocht van Nederlanders omdat in België de coronaregels soepeler waren. Na vier jaar voorbereiding en bouwen was men niet voorbereid en heeft in allerijl nog bewegwijzering moeten aanbrengen. Wat een vliegende start voor de Park & Rides had kunnen betekenen, bleek een fiasco. De stad zou lessen trekken, maar in de praktijk is daar niet veel van te merken.

Er moet volgens D’Haese ingezet worden op digitale bewegwijzering. “Schepen Kennis dweept met de applicatie “Slim naar Antwerpen” die moet helpen om op de beste manier naar Antwerpen te komen. Maar op die stedelijke app wordt de combinatie Tram en Park & Ride, niet weergegeven. De rechtstreekse route met de wagen wel. Zelfs de optie om 15 uur te stappen van Breda naar de Meir, is zogezegd de ‘meest actieve route’. Wat een grap. We vragen dat de schepen zijn eigen applicatie in orde brengt, maar ook samenzit met navigatie-apps als Google en Waze om te bekijken hoe de Park & Rides kunnen aangegeven worden. Het is absurd dat mensen met hun gps in de wagen de lege torens voorbij rijden om dan enkele uren vast te staan in het stadscentrum.”