LEZ in 2020 meer dan ooit een cash-koe

PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens vroeg de boete-cijfers van de lage-emissiezone van de afgelopen vier jaren op. Door de verstrenging naar dieselvoertuigen met een euronorm 4, bereikte het stadsbestuur in 2020 opnieuw een recordhoogte aan boetes. 64.246 boetes werden er in totaal uitgeschreven aan houders van een Belgische nummerplaat. “Ook in het voorbije speciale coronajaar was de LEZ een echte cash-koe” zegt Mertens, “maar liefst 8,6 miljoen euro aan boetes werden er geïnd. Dat op een moment dat de armoede stijgt. Meer dan ooit is dit een asociale LEZ, hoog tijd dat die wordt afgeschaft”.

Aantal boetes verdrievoudigd

Het aantal boetes voor houders van een Belgische nummerplaat steeg van 20.735 in 2019 naar 64.246 boetes in 2020. “Dat is énorm veel. Het komt natuurlijk door de verstrenging van januari 2021 waarbij diesels met euro 4-norm niet meer toegelaten zijn. Toen ik in januari 2020 schepen Meeuws hiervoor waarschuwde, minimaliseerde hij de problemen. Volgens de schepen waren de Antwerpenaren  zich volop aan het voorbereiden op de verstrenging, die overgang ging heel vlot verlopen. Niet dus: in januari 2020 werden maar liefst 13.524 boetes uitgeschreven, het elfvoudige van december 2019, de maand voordien.”

Ondertussen kwam de coronacrisis. Veel mensen leden inkomensverlies, verloren hun job, of verloren hun zaak . Tijdens de eerste golf zagen we een verdubbeling van het aantal nieuwe OCMW-aanvragen. En, het stadsbestuur verwacht dat de werkloosheid de komende jaren met zeker tien procent zal toenemen. “Maar wat doet dit bestuur? Ze houdt vast aan een belasting op bezitters van een oudere wagen. Volgens een recente studie van het Vlaamse Departement Omgeving behoort 40 procent van de getroffen Antwerpenaren tot het laagste inkomenskwartiel. De armste Antwerpenaren worden dus extra hard getroffen. ” stelt Mertens.

31 miljoen € aan boetes in totaal

Op nog geen vier tijd jaar heeft de LEZ de stadskas maar liefst 31 miljoen euro aan geïnde boetes opgeleverd. In 2017 ging het over 8,6 miljoen, in 2018 over 7,9 miljoen, in 2019 over 7,9 en in 2020 over 8,6. (Voor 2020 staat er nog een bedrag van 5,8 miljoen open aan nog te innen boetes.)

Enkel repressie, geen ondersteuning

De ondersteuningsmaatregelen om een oude diesel weg te doen bestaan gewoon niet. Al sinds de aanvang van de LEZ in 2017 vraagt PVDA ondersteuningsmaatregelen, zoals een De Lijn-abonnement of een gelijkaardig te besteden bedrag voor een Velo-abonnement, taxicheques en autodelen. Sp.a, de partij van schepen Meeuws, toen nog in de oppositie, stemde telkens mee.

In 2019 kwam er een flauwe belofte om mensen die hun nummerplaat en wagen wegdoen 10% korting op een MaaS-abonnement (Mobility as a service), tot maximum 50 euro per jaar te geven. “Anderhalf jaar na invoering van dit reglement is er nog steeds geen aanbieder van MaaS-abonnementen en is er niemand geholpen. Maar voor de repressie en de boetes heeft men geen enkel ogenblik getwijfeld. Voor de PVDA weegt de beperkte gezondheidswinst van de LEZ niet op tegen de grote asociale gevolgen. Stop de LEZ en investeer in het openbaar vervoer.”

Hier vindt u het het antwoord op de schriftelijke vraag van de PVDA-fractie.