Lage-emissiezone aan vaccinatiedorp: PVDA vraagt opschorting LEZ

Wie binnenkort met een oude auto het vaccinatiedorp op Spoor Oost moet bezoeken, rijdt de lage-emissiezone binnen en riskeert dus een boete. “Onbegrijpelijk,” reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens.

“We vragen al sinds november hoe de stad dit zal aanpakken. Vaccinatiecentra moeten toegankelijk zijn. De meest logische oplossing is de LEZ opschorten, zoals tijdens de eerste golf. Maar het stadsbestuur houdt krampachtig vast aan die cashkoe, ook nu die een impact dreigt te hebben op de volksgezondheid.” Het kabinet van schepen van Leefmilieu Tom Meeuws geeft toe dat de kwestie een teer punt is, en zegt te zoeken naar een oplossing.

De PVDA vraagt al sinds begin november naar een oplossing voor de LEZ-boetes die bezoekers aan Spoor Oost in Borgerhout in de bus krijgen. Op de plek is het testdorp gevestigd en komt ook binnenkort een vaccinatiecentrum. “Tot voor kort wou het stadsbestuur niet ingaan op deze vraag, en werd het probleem genegeerd,” zegt Mertens. “Pas vandaag, niet toevallig wanneer er commotie ontstaat, zal er overleg plaatsvinden. Dit had al veel eerder moeten gebeuren.”

“Wij hebben een eenvoudige maatregel, die we ook op de komende gemeenteraad zullen voorleggen”, aldus Mertens. “Schort de LEZ op, net zoals tijdens de eerste golf tussen 14 maart en 10 mei 2020. Toen werden er 13.714 boetes niet geïnd. Een goede maatregel, zonder ingewikkelde administratie. Sindsdien blijft het stadsbestuur mordicus vasthangen aan de cashkoe van de lage-emissiezone. De asociale LEZ is al langer een aanslag op het inkomen, maar dreigt nu ook een impact te hebben op de vaccinatiestrategie en de volksgezondheid.”