Laat internationale bussen stoppen aan de rand van de stad

Na Flixbus gaat nu ook de firma BlaBlaBus lowcost busritten via Antwerpen aanbieden. De bussen zullen aan de Plantinkaai halt houden, in het centrum van de stad. PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders vraagt om internationaal busvervoer op de park and rides rond Antwerpen te laten stoppen, om de binnenstad te ontlasten. Lees hier haar interpellatie.

Beste schepen,

Er was al het Duitse Flixbus, die nu al tientallen goedkope busverbindingen tussen Europese steden aanbiedt. Naast Flixbus gaat nu ook het Franse BlaBlaBus goedkope busritten via Antwerpen aanbieden.

Booming business

Het Franse vervoersbedrijf heeft onder meer verbindingen van Amsterdam naar Parijs en Londen met een tussenstop in Antwerpen. De nieuwe busdienst rijdt deze zomer via zestien verschillende routes door de Benelux. In België biedt BlaBlaBus negen verschillende routes aan die Brussel en Antwerpen verbinden met onder meer Amsterdam, Schiphol, Utrecht, Rotterdam, Parijs en Londen.

Bovendien wil BlaBlaBus het aantal trajecten op de korte termijn fors uitbreiden, zegt woordvoerder Audrey Wolffovski. "Binnenkort moet het mogelijk zijn om met het bedrijf naar vierhonderd verschillende bestemmingen binnen Europa te reizen."

Vandaag vormt de aanwezigheid van Flixbus al een zware belasting van het drukke Astridplein. Nu zal de BlaBlaBus halt houden aan de Rijnkaai, waar er ook al te vaak file is.

Openbaar vervoer als ruggengraat

In ons stadsprogramma benadrukten we met de PVDA: "Het stadsbestuur heeft geen samenhangende visie op de stedelijke mobiliteit". "Wij vertrekken van een coherent toekomstbeeld met een degelijk openbaar vervoer als ruggengraat van het verkeer, en met veel ruimte voor fietsers en voetgangers. Op die manier kunnen we ons veilig verplaatsen en weer propere lucht inademen. Mobiliteit begint met een slimme ruimtelijke ordening."

Dergelijke busdiensten zouden in een rijk landen niet aan de orde mogen zijn, door voldoende investeringen in goedkope, betrouwbare en milieuvriendelijke treinverbindingen tussen de steden. Het lage kosten model van de multinationals van het privévervoer zijn immers net als bij Ryanair enkel mogelijk door rechtstreekse en onrechtstreekse subsidiëring, zoals het gebruik maken van gratis of goedkope centrale standplaatsen, wegeninfrastructuur, etc. Het is nauwelijks begrijpelijk dat we een mobiliteit van de 20e eeuw weer gaan faciliteren, op hetzelfde ogenblik dat het overduidelijk is dat we veel meer ambitie aan de dag moeten leggen om onze klimaatdoelstellingen te halen.

Slimme ruimtelijke ordening

Daarnaast vinden wij dat deze toename van bussen geen plaats kan hebben in het centrum van de stad. Als we stellen dat mobiliteit start met een slimme ruimtelijke ordening, dan kunnen flix- en blablabussen geen groeiende plaats innemen op het Astridplein en de Plantinkaai.

Ten eerste nemen ze ruimte in op een plek waar voetgangers en fietsers een centrale plaats horen te krijgen en zich veilig moeten kunnen bewegen.

Ten tweede verzamelen de bussen zich op plekken waar het openbaar vervoer van De Lijn zich door bottlenecks moet bewegen. Dit kan geen grotere overload van doorgaand busverkeer gebruiken.

Ten derde zijn de bussen deels gevuld met doorgaande reizigers, die hun bestemming helemaal niet in Antwerpen hebben. Het is niet verantwoord heel wat nodeloos verkeer telkens de stad in en uit te laten rijden.

Tenslotte is het zonde dat een prachtige kennismaking van zoveel mensen die Antwerpen ontmoeten als ze uit het mooiste station ter wereld komen, verbrod wordt door een busparking met bussen vol schreeuwerige reclame. Op de Grote Markt zouden we dat ook niet doen, onze spoorwegkathedraal verdient beter .

Daarom dringen wij er op aan dat er bushubs buiten de stad worden voorzien, eventueel aan terminals van de tramlijnen. Vanwaar reizigers met eindbestemming in Antwerpen op het openbaar vervoer kunnen overstappen.

Kafka

Schepen Kennis legde uit dat het internationaal busvervoer haar passage en haltes moet doorgeven aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en dat die geen adviezen vragen aan de steden in kwestie. De federale overheid is volgens Europese regels verplicht om die busmaatschappijen in Antwerpen te laten stoppen.

De schepen is zelf niet gelukkig met de locatie van de Plantinkaai. Ze zijn met het college en de administratie op zoek naar andere plaatsen, maar ze kunnen niets beslissen. "Het internationaal busververvoer is perfect toegestaan om elke halteplaats te gebruiken die zij willen, want die zijn niet toegewezen aan bepaalde maatschappijen."

Kafkaiaanser kan het niet worden.

Prioriteit

Mie Branders repliceerde: "Normaal zie ik een voluntaristische schepen die zaken wil oplossen in de stad. Nu zie ik een schepen die zich neerlegt bij absurde regels van de hogere overheden. U moet een prioriteit maken van een beter stad, met een schoner stationsplein en properdere lucht."