Kinderboerderij Wilrijk:“Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen”

De stad Antwerpen kreeg gelijk in de rechtszaak tegen de concessiehouder van de Stadsboerderij. Schepen Tom Meeuws (sp.a) wil ondanks het fiasco de boerderij opnieuw aan een nieuwe private speler toewijzen. PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders pleit voor een openbare en sociale kinderboerderij.

Het gezegde luidt: een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. “Dat is dan toch zonder de sp.a gerekend. Vandaag besluit schepen Tom Meeuws zelf dat we het erover eens zijn dat het project van de stadsboerderij in Wilrijk: ‘een flagrante mislukking is. Dit wil je niet nog eens’. Onmiddellijk zegt hij erbij dat er naar een andere concessiehouder moet gezocht worden, want dat het ‘geen kerntaak van de stad’ is, dat de stad ‘vooral voor andere financiële uitdagingen staat’”, reageert Mie Branders verbouwereerd.

De kinderboerderij ontstond en werkte 36 jaar lang als een uniek openbaar en sociaal project in handen van de stad. “Onder het bestuur van Patrick Janssens wilde men er reeds vanaf omwille van besparingen op personeel, maar dat lukte toen niet omwille van het protest van vrijwilligers, scholen enz. Bij de pensionering van de bezieler van het hele stadsproject en onder het bestuur van De Wever I lukte dit wel. Alle politieke fracties – op die van de PVDA na – juichten 5 jaar geleden bij het businessplan van de nieuwe private concessiehouder Greenmarx”, weet Mie Branders.

De PVDA heeft steeds een publieke en sociale kinderboerderij verdedigd en kwam daarvoor begin dit jaar nog met een creatieve Farm Run (reportage ATV) op straat. Bij openbare stadsdiensten kunnen de vrijwilligerswerking en de natuureducatie werkelijk centraal staan, in plaats van de winst en rendabiliteit. In Den Haag kan het wel, daar beheert de stad maar liefst 10 kinderboerderijen.

Perscontact:
Mie Branders, PVDA-gemeenteraadslid