Jerusalema Flashmob

Antwerpse vrouwen van PVDA organiseren op zaterdag 19/12 een Jerusalema flashmob, om alle vrouwen een hart onder de riem te steken.

Deze pandemie treft de hele werkende klasse bijzonder hard, met tijdelijke werkloosheid, ontslagen, isolement. Vrouwen bevonden zich al in een maatschappelijk ongelijke positie voor de pandemie. Deze crisis vergroot de kloof en verscherpt de ongelijkheden nog meer. Ze verdienen minder en leven het vaakst in armoede. Het wordt financieel nog moeilijker als ze door tijdelijke werkloosheid, quarantaine of corona-ouderschapsverlof maar liefst een derde van hun loon verliezen. Vrouwen nemen het meeste onbetaalde thuiswerk op zich, zoals de zorg voor kinderen of (groot)ouders. De coronacrisis duwt vrouwen als het ware terug naar de haard. Tegelijk staan vrouwen in de frontlinie in de bestrijding van het virus door hun oververtegenwoordiging in de zorgsector. In België maken ze 80% van de zorgsector uit. Ze zijn vaker slachtoffer van familiaal en seksueel geweld, dat sinds het begin van de crisis toenam.

De Afrikaanse hit Jerusalema werd een symbool van hoop, samenhorigheid en solidariteit middenin de corona-pandemie. Zo willen we met de flashmob (spontane dans) alle vrouwen een hart onder de riem steken: het zorgpersoneel, kassières, rekkenvullers, poetshulpen, dokwerkers, huisvrouwen,..

Dans mee of kom supporteren op 19/12 om 14.00 aan de Cockerillkaai in Antwerpen! We oefenen de dans ter plaatse in.

Wil je thuis al oefenen? Dat kan! Via deze tutorial leer je de dans stap voor stap.

Uiteraard houden wij rekening met de corona-maatregelen: max. 100 aanwezigen, 1.5 meter afstand en iedereen draagt een mondmasker.