Help onze Antwerpse praktijken van Geneeskunde voor het Volk

Onze praktijken van Geneeskunde voor het Volk in Deurne en Hoboken hebben erg veel werk en ze kunnen jouw hulp goed gebruiken. Het is al weken, zeg maar maanden, aan een stuk erg druk op de groepspraktijken. Testen, opsporen, antwoorden op de vele vragen van de patiënten over quarantaine, over griep, telefonische consultaties, bovenop de gewone medische zorg.

We willen onze dokters, verpleegkundigen, onthaalmedewerkers, administratief personeel en poetsploegen ondersteunen.

Geneeskunde voor het Volk besloot reeds maanden geleden om het heft in eigen handen te nemen. De groepspraktijken van de PVDA zetten screenings op, organiseerden zelf contactopsporing, hielpen kwetsbare patiënten, enz. Om dat te kunnen doen steunt Geneeskunde voor het Volk op het werk van vele vrijwilligers. Nu het werk opnieuw toeneemt beginnen ze handen te kort te komen.

Alle hulp is meer dan welkom in onze Antwerpse praktijken in Deurne en Hoboken. En er zijn verschillende soorten taken waar extra vrijwilligershanden een echt verschil kunnen maken. Hieronder vind je een overzicht met korte omschrijving.

• POETS: dit gebeurt ’s ochtends vroeg (7u) en ’s avonds (vanaf 17u) en omvat dingen zoals de ramen lappen, oppervlaktes ontsmetten, plexiglas-schermen kuisen, ...
  • TRACING: mensen die communicatievaardig zijn en goed via een bel-scenario kunnen werken. Ze werken goed zelfstandig en vragen op tijd hulp indien zaken moeilijk zijn. We zoeken vooral mensen die dit in de avond en in het weekend kunnen doen.
  • TESTERS: mensen met de opleiding VPL die momenteel een andere job doen of dit erbij kunnen nemen. Testing is wel tijdens de daguren in de week.
  • ONTHAAL: Mensen aanmelden en via bepaalde protocols kunnen werken. Liefst wel minstens 1 dag of 2x1/2 dag. Tijdens de week, tussen 7u30 – 19u.
  • ETEN KLAARMAKEN: Iets klaarmaken voor de lunch van de ploeg van de praktijk, bv soep, of koken voor het gezin van een drukbezette medewerker van de praktijk.
  • AANVULLEN VAN MEDISCH MATERIAAL: iemand die voor 9u dit kan doen. Of op donderdag tussen 13u-15u.

Wil jij jouw hulp aanbieden voor één van deze taken? Super! Aanmelden kan bij: hulp@gvhv.be, of voor specifiek de praktijk in Deurne bij: marleen.adriaensen@gvhv.be, en voor Hoboken bij: stijn.devos@gvhv.be. (Meer info op gvhv-mplp.be en pvda.be)
Waar je ook mee kan helpen, is kijken in je omgeving of je studenten geneeskunde, verpleegkunde of maatschappelijk werk kent, die willen helpen in de praktijken van GVHV. Die studenten doen zo ervaring op, in de praktijk, én ze helpen onze dokters en verpleegkundigen in deze crisis.

Enkel het volk redt het volk!
Hartelijk dank,
#zorgvoorelkaar