Haal Antwerpen uit de knoop

De files. Ze waren er al lang, maar sinds de knip in de Leien is het niet meer te doen. Altijd is er wel een uitleg: slechte weersomstandigheden, een ongeval, noodzakelijke werken... Er zijn gewoon te veel wagens op de baan. We moeten overschakelen op openbaar vervoer of de fiets. Maar daar wringt het schoentje. In de alternatieven investeert men onvoldoende.

Haal Antwerpen uit de knoop

Peter Mertens, gemeenteraadslid PVDA“Je kon er de afgelopen maanden niet omheen. De files. Ze waren er al lang, maar sinds de knip in de Leien is het niet meer te doen. Altijd is er wel een uitleg: slechte weersomstandigheden, een ongeval, noodzakelijke werken...

Metrostation drink moet open

Zohra Othman, PVDA-schepen

“In het centrum van Borgerhout ligt het onafgewerkte metrostation ‘Drink’. Het is één van de schandvlekken van het openbaar vervoer in Antwerpen. Op de Turnhoutsebaan is het een en al chaos, maar ondergronds rijden lege trams.

PVDA Borgerhout bevroeg 320 mensen met een enquête. 97% is voorstander om het premetrostation snel te openen. We wisten dat er een groot draagvlak was, maar we zijn toch verrast. Slechts een kleine minderheid volgt het standpunt van De Lijn en het stadsbestuur, die zeggen dat het zo’n haast niet loopt.”

Veilige kruispunten

Mie Branders, gemeenteraadslid PVDA“Midden oktober vielen er drie fietsdoden in het verkeer. Deze tragische ongelukken deden de discussie rond de fietsveiligheid in alle hevigheid oplaaien. ‘Kan ik nog veilig door Antwerpen fietsen?’ vragen veel Antwerpenaren zich af. Iedereen moet respect hebben voor elkaar en voor de verkeersregels, maar goede infrastructuur is essentieel.

De PVDA pleit ervoor zo veel mogelijk kruispunten conflictvrij te maken. Dat wil zeggen dat auto’s en vrachtwagens niet op hetzelfde moment groen licht krijgen als de voetgangers en fietsers.

Pas tegen eind 2019 zullen de lichten regelingen op alle kruispunten in de stad herbekeken worden. Dat is veel te laat.”

Waarom wordt overal tegelijk gewerkt?

Mohamed Chebaa, gemeenteraadslid PVDA“We zijn weer een jaar voor de verkiezingen en de stad is één grote bouwwerf. Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zegt dat de knip in de Leien een openhartoperatie is. Maar waarom opereert hij ook de longen, de lever en de milt?

Aan veel toegangswegen, zoals de Scheldelaan, de Stenenbrug en de brug van den Azijn, wordt gelijktijdig gewerkt en ook veel straten in de stad liggen open. Ik woon in Merksem, maar werk in de haven. Twee uur in de file staan is helaas geen uitzondering. Ik heb een tijdje de bedrijfsbus genomen, maar dat heeft geen zin, want die staat mee in de file.

Als het van mij afhangt, komt er een goede treinverbinding naar de haven. De sporen liggen er.”

Meer chauffeurs nodig

Jos D’Haese, woordvoerder PVDA

“Met de PVDA lanceerden we vorig jaar een petitie naar aanleiding van de besparingsplannen van De Lijn Antwerpen. De vervoersmaatschappij wilde een zomerregeling invoeren tijdens de wintermaanden, bij acuut gebrek aan chauffeurs. Dat personeelstekort komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, maar is het gevolg van jarenlange besparingen.

De petitie vraagt de snelle aanwerving van 333 chauffeurs in Antwerpen. Dit is nodig om de dienstverlening naar de reizigers te garanderen, maar ook voor veilige arbeidsomstandigheden voor het personeel. Ik ging onze petitie afgeven aan de Provinciaal Directeur van De Lijn. Met gedeeltelijk succes. In augustus zat De Lijn aan 115 aanwervingen. We blijven druk zetten!”

Dit artikel verscheen ook in de 9de editie van De Franken Teut, het stadsmagazine van PVDA Antwerpen.