Geen skateverbod op de kaaien, geef jongeren ruimte

Het Antwerpse stadsbestuur (N-VA, Vooruit en Open VLD) wil op de gemeenteraad een verbod invoeren voor skaten op de Scheldekaaien. In maart dit jaar liet schepen Annick De Ridder al skate-ontmoedigende haken aanbrengen op de trappen, nu gaat burgemeester De Wever nog een stap verder. Naast de kaaien komt er ook een verbod tegen oneigenlijk gebruik van straatmeubilair en een verbod op skaten aan het Theaterplein tussen 22u en 8u ‘s morgens. Lees hier de tussenkomst van Mie Branders op de gemeenteraad.

Beste gemeenteraadsleden,

Jongeren worden door dit stadsbestuur blijkbaar vooral gezien als ‘rustverstorend’ en skaten als ‘oneigenlijk gebruik’ van de publieke ruimte. In plaats van oplossingen te zoeken, samen met de gebruikers van de kaaien en de bewoners, trekt men de kaart van de repressie. Geef jongeren ruimte, in plaats van hen weg te jagen.”

Dit agendapunt is om drie redenen problematisch

Ten eerste omwille van de brede containerbegrippen “rustverstorend” en “overlast veroorzaken”. Daar kan je alles onder terugbrengen en is juridisch problematisch. Bepaalde vormen van rustverstoring worden getolereerd, denk maar aan het zware verkeer op de ring, bouwwerven in de buurt, een koopzondag, grote evenementen op pleinen, vervuilende cruiseschepen in de lage emissiezone, deelsteps die her en der op de stoepen worden achtergelaten. En andere worden bestraft, toevallig zijn het de minst kapitaalkrachtigen, zij die geen grote lobbygroepen achter zich hebben, de kinderen en de jongeren, die aan het kortste eind trekken.

Je kan binnenkort een boete krijgen als je met een skateboard grind over een bank, maar zware camions die onze voetpaden en openbare wegen kapot rijden, daar wordt niets aan gedaan.

Gelukkig is er de Antwerpse jeugdraad die zegt terecht spelen is géén overlast: “We vinden het ongepast om één specifieke sportvorm op deze manier op te nemen in de politiecodex. Steppen, basketballen, spelende kinderen over het algemeen... maken ook geluid. Volgens https://www.goegespeeld.be/antwerpen is spelen geen overlast in Antwerpen. Er is geen onderscheid in leeftijd, er zijn kinderen die skaten. Dit is een vorm van spelen. Men lijkt te zoeken naar een soort stok achter de deur om een specifieke groep te viseren als antwoord op klachten die, in alle eerlijkheid, toch eerder beperkt zijn.”

Dat brengt ons bij punt twee: louter repressie en geen overleg of luisteren naar alternatieven. Nochtans komen de skaters zelf met goede ideeën af. Neen men verkiest liever om vanuit een ivoren toren een boetesysteem op te leggen. Men heeft al een uitgerold camerasysteem, men heeft al skate-stoppers geplaatst en nu sluit de cirkel zich met een verbod en mogelijke sanctionering.

In een open brief stelt de voorzitter van de KNS skateboarding VZW. “Een totaal skateverbod op de Scheldekaaien betreuren wij omdat de schade aan de kaaien gemakkelijk vermeden had kunnen worden door skate-proof materialen te gebruiken. Het toenmalig stadsbestuur heeft dit bij de heraanleg van het Theaterplein gedaan en in de Rotterdamstraat staan ook skate-proofbanken die voorzien zijn van metalen randen zodat er geen schade kan optreden. Een skateverbod op de kaaien vanaf 22 uur gecombineerd met een skate-proof infrastructuur zou daarom een betere oplossing geweest zijn.”

De alternatieven die het stadsbestuur aanbiedt zijn er geen. “Ga skaten in park Spoor Noord 4 km verder, of op het skatepark van Linkeroever 3,3 kilometer verder”, zegt het schepencollege. Maar dat is echt geen oplossing in de buurt van kinderen en jongeren. Daarnaast zeggen de jongeren zelf dat die plekken altijd volzet zijn en dat je er moet wachten.

Vervolgens, het is een andere discipline: streetskaten is niet hetzelfde als parkskaten. Als het olympisch comité dit inziet kan dit misschien het stadsbestuur ook overtuigen? De grootste grap is natuurlijk: wacht tot 2023, dan komt er een skatepark op de Scheldekaaien. Het zou grappig zijn als het niet zo pijnlijk is. Wacht twee jaar met skaten en dan mag je je hobby terug beoefenen. Misschien moet het stadsbestuur maar twee jaar wachten om een verbod in te voeren?

Ten derde gaat dit leiden tot willekeur.  Wie ga je wel beboeten en wie niet? Je mag je “louter” verplaatsen, maar je mag niet skaten. Jongeren die elkaar tegenkomen en toch even blijven hangen, mag dat dan nog? Tijdens je verplaatsing nog enkele truukjes doen… Je voelt aan je ellebogen dat je dit niet kan waarmaken.

Het stadsbestuur focust eenzijdig op de nadelen, maar heeft ze al eens bedacht wat skaten voor goed brengt? Het is een heel laagdrempelige open sport, door veel jongeren ontdekt tijdens de corona-pandemie. Skaten is goed voor je zelfvertrouwen, voor je creativiteit, het stimuleert je sociale vaardigheden, het is goed om stoom af te laten... al deze zaken worden niet gezien door dit bestuur.  De jongeren komen in opstand zij zullen dit niet pikken, je gaat je boekje te buiten. Vrijdag was er een eerste betoging en ik zal jullie voorspellen dat er nog zullen komen.