Feestelijk protest voor behoud groen Kielsevest op het Zuid

Met ‘Kielsefeest!’ zette de PVDA zaterdag haar eis voor het behoud van de groene ruimte van de Kielsevest kracht bij. Tientallen buurtbewoners verzamelden voor een picknick, kinderanimatie, speeches en natuurlijk een bezoek aan de tuinen van de officierswoningen van de Kielsevest. Het stadsbestuur wil op die plaats een nieuwe brandweerkazerne met kantoortorens bouwen, maar daar zijn de bewoners het niet mee eens. “99 procent van de mensen uit de buurt wil dat de Kielsevest behouden blijft”, zegt Nele Van Parys van PVDA Antwerpen Zuid.

De Kielsevest aan de Desguinlei is een van de weinige stukjes groen in de wijk rond de Brederodestraat op het Zuid. Toch heeft het Antwerpse stadsbestuur uitgerekend die locatie uitgekozen voor een nieuwe brandweerkazerne met twee grote kantoortorens. De PVDA-afdeling van Antwerpen Zuid bracht buurtbewoners zaterdagnamiddag bij elkaar voor een feestelijk protest om die groene ruimte te behouden.

De PVDA presenteerde tijdens een picknick de niet mis te verstane resultaten van haar bevraging bij meer dan 150 mensen uit de buurt. “Maar liefst 96 procent van de bevraagden geeft aan dat er te weinig groen is in deze buurt”, zegt Nele Van Parys. “99 procent vindt het een slechte zaak dat het parkje aan de Kielsevest zou verdwijnen. En 94 procent ziet twee kantoortorens van 8 verdiepingen hoog niet zitten.”

“We vinden het opvallend dat de stad nooit naar de mening van de mensen uit de buurt heeft gevraagd”, zegt Van Parys. “Anders zouden ze weten dat mensen hier niet zitten te wachten op nog meer verkeer of schaduw van torens. En vooral, dat elke vierkante meter groene ruimte hier gekoesterd wordt. Tijdens de coronacrisis, maar ook tijdens de hittegolf van vorig jaar en de wateroverlast dit jaar, werd het belang van groen eens te meer duidelijk. Deze buurt heeft nood aan meer groen, niet aan meer beton! Die nieuwe brandweerkazerne moet er absoluut komen. Maar er zijn heel wat alternatieven die volgens ons niet grondig werden onderzocht.”

Met haar ‘Kielsefeest!’ vroeg de PVDA samen met tientallen buurtbewoners om de Kielsevest te behouden. Maarten Loopmans, lid van de raad van bestuur van AG Vespa, en Mie Branders, gemeenteraadslid voor de PVDA, namen het woord. De tuinen van de officierswoningen werden voor de gelegenheid ook opengesteld. “Eén ding is duidelijk: het behoud van de Kielsevest leeft”, besluit Van Parys. “Wij blijven daarvoor opkomen, tot het stadsbestuur luistert.”