Skip to content

Erfgoedhypocrisie in A: Politieke inmenging in cultuur gaat voort

Erfgoedhypocrisie in A: Politieke inmenging in cultuur gaat voort

Schepen van Cultuur, Nabilla Ait Daoud (N-VA), laat vier foto’s in de gerenoveerde trappenhal van de Arenbergschouwburg verwijderen omdat die het kunstenhuis een ‘diverse’ en ‘hedendaagse’ kleur geven. “Ik wist niet dat een schepen zich nu ook al moet bezighouden met het interieur van de Arenberg”, schampert PVDA-fractieleider Peter Mertens. “De erfgoedhypocrisie in deze stad mag stilaan stoppen. Wanneer Fernand Huts een veranda op de Boerentoren wil zetten wordt hij op applaus onthaald en moet de stadsbouwmeester hem ondersteunen. Wanneer er in een trappenhal van een schouwburg vier schilderijen worden vervangen, komt de censuurcommissie boven.”

Volgens het linkse gemeenteraadslid is dit stadsbestuur (N-VA, Vooruit en Open VLD) niet aan haar proefstuk toe. “In september censureerde schepen Ait Daoud al het stadsgedicht ‘Losgeld’ van Ruth Lasters. Het gedicht was hommage aan de stielmannen en een aanklacht tegen de stigmatiseringen van scholieren uit technische richtingen door hen te labelen als ‘B-leerlingen’. Het was volgens de schepen te politiek en dus werd het verboden. Cultuur mag geen lastige vragen opwerpen voor de N-VA”, stelt Mertens.

De Arenberg-rel is volgens Mertens een mooi voorbeeld van erfgoedhypocrisie. “Wanneer Fernand Huts een veranda op de Boerentoren wil zetten wordt hij op applaus onthaald en moet de stadsbouwmeester hem ondersteunen. Maar wanneer er in een trappenhal van de Arenbergschouwburg vier van de twaalf schilderijen worden vervangen, komt de censuurcommissie boven. ‘’Alleen de schepen weet wat cultuur is’, schrijft Kris Vanmarsenille, opiniërend hoofdredacteur van Gazet Van Antwerpen, vandaag terecht.”

Het stadsbestuur gaat steeds verder met haar politieke inmenging in de Antwerpse cultuur. “Het lijkt bovendien op een zoveelste 'rel op bestelling'. De Wever heeft niets liever om heel het debat hierover te laten gaan, zodat hij zichzelf als anti-woke-ridder op de voorgrond kan plaatsen. Hoog van boven in de veranda van Fernand Huts”, besluit Mertens.