Eerste overwinning is extra motivator voor autokaravaan Van Hool

Er komt schot in de zaak Van Hool. Dankzij interventies van de PVDA in het Vlaams Parlement en druk van onderuit mag De Lijn busbouwer Van Hool niet meer uitsluiten voor een grote bestelling elektrische bussen. Ze moet haar aanbestedingsprocedure aanpassen. Goed nieuws voor de werknemers van busbouwer Van Hool, waarvan velen al maanden zonder werk zitten. Een eerste belangrijke overwinning, maar zekerheid op werk is er nog niet. Neem daarom zondag deel aan de autokaravaan voor de werknemers van Van Hool.

Door de crisis worden al maanden geen touringbussen meer gebouwd bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt. De instorting van de toeristische sector deed de bestellingen opdrogen. Daardoor staan veel werknemers al sinds maart op coronadop. Als er niet snel nieuwe orders komen, dreigen veel mensen hun werk te verliezen. De impact op de gezinnen van de werknemers, de toeleveranciers en de hele regio rond Lier zou enorm zijn.

Gelukkig is er een oplossing. De Lijn heeft dringend nood aan nieuwe, milieuvriendelijke bussen, en moet duizend oude dieselbussen vervangen. Van Hool kan perfect zuivere e-bussen bouwen. Wij vragen daarom: vervang snel de oude dieselbussen en bouw de nieuwe e-bussen lokaal. Dat lijkt misschien evident, maar de regels voor de aanbesteding van nieuwe bussen gooiden roet in het eten. Nu kiest de overheid vooral op basis van de laagste prijs, met alle gevolgen van dien: jobs bij lokale busbouwers worden bedreigd, werknemers in de lageloonlanden worden uitgebuit, de planeet wordt verder uitgeperst. Dat moet anders.

Daarom diende de PVDA in 2018 een voorstel in voor een ‘Wet Van Hool’: sociale- en milieucriteria moeten voorrang krijgen bij de productie van openbare vervoermiddelen. Door voorrang te geven aan korte circuits kunnen we lokale tewerkstelling bevorderen en de CO2-uitstoot verminderen. Zo vermijden we dat bussen, trams of treinen van duizenden kilometers ver moeten geïmporteerd worden. Een win voor het milieu en een dam tegen sociale dumping.

In plaats van lokale tewerkstelling als criterium te gebruiken, besloot De Lijn de Belgische busbouwer Van Hool helemaal uit te sluiten van haar nieuwe aanbesteding voor 200 elektrische bussen. De uitleg hiervoor was dat kandidaat-constructeurs minstens 150 elektrische bussen gebouwd moesten hebben om mee te mogen doen. Van Hool heeft zich echter vooral op waterstof- en hybride bussen geconcentreerd. De knowhow voor elektrische bussen is er nochtans wel. Onlangs stuurde Van Hool 21 elektrische bussen naar Scandinavië.

Sinds vorige week komt er schot in de zaak. Na tussenkomsten van Vlaams Parlementslid Jos D’Haese (PVDA) maakte de Vlaamse regering een bocht in het dossier. De Lijn moet haar aanbestedingsprocedure aanpassen zodat Van Hool niet meer wordt uitgesloten. Heel goed nieuws voor de duizenden werknemers waarvan de meesten vandaag tijdelijk werkloos thuis zitten. Er is een punt gescoord, maar de match is nog niet gewonnen. Het criterium van lokale tewerkstelling moet nog toegevoegd worden aan de aanbesteding. En De Lijn moet haar bestelling versnellen. Wachten tot eind 2022 of 2023 is geen optie. Er is nu werk nodig. Bovendien zijn 200 elektrische bussen veel te weinig. De Vlaamse Regering moet dus ook extra middelen voorzien.

Om deze eisen kracht bij te zetten roepen we op om deel te nemen aan de autokaravaan georganiseerd door “Bij Van Hool bouwen we bussen. Houden zo!”, een initiatief van werknemers van Van Hool en ongeruste buurtbewoners. Afspraak nu zondag 24/01 om 10u00 op de parking van Van Hool. Van daar rijden we in autokaravaan naar het centrum van Lier. Meer info vind je op het facebookevenement ‘Autokaravaan. Bij Van Hool bouwen we bussen. Houden zo!’