Eén op vier kinderen groeit op in armoede, maar wie wordt de voorzitter van het OCMW?

Op de gemeenteraad van oktober 2021 interpelleerde gemeenteraadslid Peter Mertens burgemeester Bart De Wever over de spanningen binnen het Antwerpse schepencollege. In de media wordt er gesproken over het opzijzetten van Open VLD. Peter Mertens vraagt tekst en uitleg. Lees hieronder zijn tussenkomst.

Beste Burgemeester, beste Schepenen; beste gemeenteraadsleden,

Beste burgemeester, gisteren pleitte U op Wakker Op Zondag voor continuïteit. U zou graag met deze ploeg verder doen. U hebt veel lof voor schepen Beels, en schepen Beels heeft al langer gezegd dat ze moeite heeft met de links-rechts-indeling, en dat ze vooral veel respect heeft voor U. U hebt ook het grootste respect voor schepen Marinower, en vertelde dat de schepen tot de laatste snik zal verder werken.

Maar wat dat betekent, ‘de laatste snik’, dat is niet zo duidelijk. Is dat december van dit jaar, zoals afgesproken? Of is dat december 2024?

U zegt dat U vanalles in de krant moet lezen, en dat dat een bizarre manier van werken is. En dat het op u zenuwen werkt, en dat iedereen het nu wel gehad heeft.

Wel, deze gemeenteraad, en de Antwerpenaar, moet het ook allemaal in de krant lezen. En op televisie volgen, natuurlijk. Eerst op Gazet Van Antwerpen online, dan op ATV, dan op Wakker op Zondag, dan in De Zevende Dag. Het ís een bizarre manier van werken.

Eén op vier kinderen in deze stad groeit op in armoede, maar het is niet duidelijk wie er voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst, het voormalige OCMW, gaat worden? Gaat dat Tom Meeuws blijven? Gaat dat Erika Caluwaerts worden, zoals afgesproken?

Het is ook niet duidelijk wie er schepen van Openbaar Domein zal worden. Blijft Claude Marinower? Zal dat ook Erika Caluwaerts worden? Zal dat toch Willem-Frederik Schiltz worden? Of gaat dat iemand van de N-VA worden? Of van Vooruit?

Gaan we nog een coalitie hebben tussen N-VA, Vooruit en Open Vld, of gaat U de Open Vld laten vallen? Op Wakker op Zondag zei U dat U de indruk hebt dat de Open Vld liever zelf in de oppositie zou stappen. En als dat zo was, dat U dat dan zou regelen. Wat betekent dat?

Als ik kijk naar de grote dossiers in deze stad: het privatiseren van het zorgbedrijf, of de besparingen op de stedelijke kinderopvang, de bouw van onnodige cruise-terminals, dan zie ik een grote eensgezindheid tussen N-VA, Vooruit en Open Vld. Het is een marketing-visie op de stad die de coalitiepartijen bindt. Dat is duidelijk vanaf de eerste dag. Waarom zit er dan nu wel een haar in de boter? Is dat inhoudelijk? Of gaat het uiteindelijk toch enkel om de postjes?

U zegt dat U het niet gepast vindt dat het college gepasseerd wordt in de aanduiding van schepenen, en dat U dat allemaal in de pers moet lezen. Ik begrijp dat. Net zo is het niet gepast dat de gemeenteraad gepasseerd wordt, en is het niet gepast dat raadsleden deze hele soap in de pers moeten volgen. Ik denk dat Antwerpen er baat bij heeft dat zowel de N-VA, de Open Vld als Vooruit klare wijn schenken, in plaats van dit schimmenspel te laten voortduren.

Daarom zou ik graag aan U als burgemeester, maar ook aan de Open Vld én aan Vooruit vragen of jullie nog van plan zijn verder met elkaar deze stad te besturen? En wie desgevallend schepen van openbaar domein, en voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst zal worden.