Drugsgeweld: PVDA wilt meer middelen voor douane en lokale politie

Voorbije week werden de bewoners van Borgerhout opnieuw opgeschrikt door meerdere explosies als gevolg van geweld tussen misdaadbendes. Zowel burgemeester Bart De Wever (N-VA) als minister van binnenlandse zaken Annelies Verlinden (CD&V) waren er als de kippen bij om de verantwoordelijkheid naar elkaar door te schuiven. Ondertussen blijven de bewoners met veel vragen en bezorgdheid zitten. Volgens Borgerhouts districtsschepen Ben Van Duppen (PVDA) hebben de Borgerhoutenaars geen boodschap aan een rondje zwarte piet doorschuiven, maar moet er dringend werk gemaakt worden van veiligheid in onze wijken.

De voorbije nacht werd Borgerhout al weer getroffen door de derde aanslag op een woning in een week tijd. “Criminele bendes vechten hun ruzies uit in de straten. Bewoners zijn hoe langer hoe meer bezorgd over hun veiligheid”, reageert Borgerhouts districtsschepen Ben Van Duppen (PVDA). “Maar burgemeester De Wever wil nu zelfs niet meer reageren op de explosies, zogezegd ‘omdat het de taak is van de federale regering’. Hij heeft zelf in 2013 met veel getoeter de War On Drugs afgekondigd, inclusief grote gepantserde wagens op de Meir (de zogenaamde Bearcats), maar sindsdien hebben we alleen maar meer crimineel geweld in onze wijken gekregen. Hij moet nu erkennen dat zijn War On Drugs faalt in plaats van de verantwoordelijkheid door te schuiven naar de federale regering. Want voor de bewoners van onze wijken moet er dringend veiligheid komen.”

“En dat begint bij de nabijheid van politie in onze stad”, vervolgt Van Duppen. “Burgemeester De Wever centraliseerde zijn politiediensten op de Luchtbal. In de resterende wijkkantoren kan je bijna niet terecht, niet overdag, en al zeker niet ‘s nachts. Dat heeft er ook voor gezorgd dat de meeste Antwerpenaren hun wijkagent niet meer kennen.”

Daarnaast is er op de structurele aanpak van de illegale drugshandel de voorbije jaren vooral veel bespaard. “Zowel de regering Michel als de regering De Croo hebben het mes gezet in het budget van de douane in de haven van Antwerpen”, weet Van Duppen. “Dat betekent dat in de huidige realiteit nog maar 0,5% tot 1% van alle containers gecontroleerd worden en dat we het probleem dus niet bij de wortel aanpakken. Willen we impact hebben op die criminele netwerken, dan moeten we de douanediensten net versterken en meer middelen geven.”

We worden daarin bijgetreden door Prof. Wim Hardyns, professor criminologie aan de UGent: “Als je het geweld hier wil oplossen moet je ook vermijden dat in onze havens grote hoeveelheden drugs aankomen. Daar moet veel meer in worden geïnvesteerd. Tien à vijftien jaar geleden had ook niemand gedacht dat er in de luchtvaart zoveel ging worden geïnvesteerd in de strijd tegen terreur. Hetzelfde moet met controles in de havens gebeuren. De technologie is er”.
“In plaats van de bal aan elkaar terug te spelen moeten zowel burgemeester De Wever als de federale regering nu dringend maatregelen nemen voor de veiligheid van onze wijken.” concludeert Ben Van Duppen.