Districtsbestuur Deurne heeft geen oplossingen voor wijk zonder bus

De wijk Langbaanvelden in Deurne heeft sinds de afschaffing van bus 31 al bijna twee jaar geen openbaar vervoer meer. In september verkondigde Open VLD-schepen Lorent op ATV nog mysterieus dat hij al een jaar werkte aan concrete oplossingen voor de wijk. Op de vraag van PVDA-districtsraadslid Manal Toumi welke oplossingen hij met de Lijn heeft onderhandeld bleef de schepen letterlijk sprakeloos. In zijn plaats antwoordde districtsburgemeester Sekeris (N-VA) dat ‘De Lijn een probleem is’. En daarmee was de kous af en krijgt de wijk geen oplossingen.

Begin 2018 is de laatste buslijn afgeschaft die nog door de wijk Waasdonk – Langbaanvelden reed. Verschillende mensen hebben PVDA districtsraadslid Manal Toumi hierover opgebeld en aangeschreven, waarna ze zelf de wijk is ingetrokken en terugkwam met enkele getuigenissen.

Maria, een 81-jarige vrouw, woont al veertig jaar in de wijk. Ze zag over de jaren heen een alsmaar verdere afbraak van buslijnen. Zij kon zich nog herinneren dat er maar liefst drie bussen door haar wijk reden en nu rijdt er dus geen één meer. Zij krijgt de keuze niet, maar is noodgedwongen om haar auto te gebruiken om in Antwerpen te geraken.

Ook José, een weduwe van 75 jaar, wou wat kwijt over het openbaar vervoer in haar wijk. Ze wil graag een cursus volgen in de Antwerpse binnenstad, maar kan er gewoon niet geraken omdat ze geen auto heeft. Omwille van haar gezondheid kan ze zo’n lang traject ook niet met haar fiets afleggen.

Sinds de afschaffing van bus 31 moeten deze bewoners allemaal meer dan een kilometer wandelen tot de dichtstbijzijnde bushalte in Borsbeek. Zoals de getuigenissen illustreren geraken sommige bewoners hierdoor in een isolement, anderen kunnen niet anders dan de auto gebruiken om zich te verplaatsen naar de stad.

Deze wijk is in verzet gegaan en heeft een petitie gelanceerd. In september vertelde districtsschepen Lorent (Open VLD) aan ATV dat hij het protest steunde. En dat hij al een jaar aan het werken was om het openbaar vervoer terug te krijgen in de wijk. Manal Toumi, PVDA districtsraadslid, vroeg de schepen op de districtsraad van donderdag 17 oktober welke concrete oplossingen de schepen heeft. Maar schepen Lorent mocht of kon zijn uitspraken bij ATV blijkbaar niet toelichten. In zijn plaats antwoordde districtsburgemeester Sekeris (N-VA) dat ‘De Lijn een probleem is’… Geen oplossingen voor de inwoners van de wijk, geen nieuwe buslijn, geen terugkomst van de bus, geen investering in beter openbaar vervoer in Deurne.