DeWaterbus op het Albertkanaal kreeg nooit een kans

Het kostte heel wat tijd en moeite om informatie te krijgen van het Havenbedrijf over de studie waarop het bedrijf zich baseerde om DeWaterbus op het Albertkanaal af te schaffen voordat de proefperiode was afgelopen. Lees daarover hier meer. Uiteindelijk ontving de PVDA enkel een miniem tabelletje, de studie waarvan sprake blijkt niet te bestaan.

“Ons vermoeden is bevestigd” zegt Mie Branders. “Er is geen enkele studie gemaakt van de Albertkanaalroute. Na 21 dagen krijgen we een verwaarloosbaar tabelletje met de passagierscijfers van de afgelopen 10 maanden. Men heeft geen deftige analyse van de problemen. Er is geen onderzoek gedaan naar hoe men DeWaterbus op het Albertkanaal kon laten werken. Dit was een louter financiële beslissing. Het mocht niet. Punt.”

“Als de luttele cijfers die we krijgen ons iets tonen is het dat de reizigersaantallen helemaal niet zo desastreus zijn als men ze doet uitschijnen. 80.000 passagiers op de eerste tien maanden is een goed vertrekpunt om verbeteringen aan te brengen en helemaal geen reden om de route plots af te schaffen en de pontons te ontmantelen. Als de Vlaamse Regering een beetje moed heeft voert ze de Albertkanaalroute weer in.”

Tabel: De cijfers waarop het Havenbedrijf zich beriep om de proefperiode van DeWaterbus op het Albertkanaal vroegtijdig te stoppen.

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Jitske Eekman
    heeft gereageerd 2020-01-22 15:04:04 +0100
    Zeker een probleem want er starten wegenwerken aan en rond de Hoogmolenbrug in Schoten, Deurne en Wijnegem. De Merksemsebaan en de Deurnesteenweg worden heringericht. Als oplossing voor het fileprobleem wordt de waterbus naar voren geschoven in het gemeentelijk infoblad van Schoten in December 2019. Wist het gemeentebestuur en de ambtenaren iets van het afschaffen van de waterbus?