#DeGroteBevraging: PVDA wil de mening van 10.000 Antwerpenaren

PVDA Antwerpen lanceert vandaag haar najaarscampagne #DeGroteBevraging. Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezing van 2018 wil de linkse partij de mening van maar liefst 10.000 Antwerpenaren verzamelen. Vul ze hier in.

PVDA-voorzitter en Antwerps gemeenteraadslid, Peter Mertens, stelt samen met Zohra Othman, schepen te Borgerhout, Jos D’Haese, festivalorganisator, en Lise Vandecasteele, OCMW-raadslid, #DeGroteBevraging voor tijdens een persconferentie.

Een kwestie van democratie

Voor de derde keer op rij start de PVDA een stadsbevraging naar aanloop van de Antwerpse gemeenteraadsverkiezing. Ook in 2006 en 2012 hield de PVDA een uitgebreide stadsdialoog. “We zijn duidelijk een trendsetter, andere partijen beginnen plots ook de Antwerpenaar te bevragen”, grapt Peter Mertens. “Voor ons is een stadsdialoog een kwestie van democratie. Dat houdt veel meer in dan één keer om de zoveel jaar een bolletje kleuren. Democratie betekent ook echt de mensen hun gedacht vragen en op basis daarvan een programma samenstellen. Daar willen we dan samen met de Antwerpenaren aan werken”, stelt Mertens.

Dat luisterend oor zit in het DNA van de linkse partij. “Toen de partij in Sint-Niklaas een grote bevraging deed, kwam daaruit dat heel veel mensen inzaten met de asbestvervuiling in de stad. Op basis daarvan startte de PVDA een grote campagne om het asbeststort dat aan de rand van de stadskern ligt, te laten sluiten, samen met het buurtcomité “Asbeststort Dicht”. We werkten met een petitie en acties en onder die druk van onderuit, konden we het stadsbestuur overtuigen om de definitieve sluiting van het stort te voorzien”, vertelt Peter Mertens.

De PVDA wil met #DeGroteBevraging weten hoe de Antwerpenaar de stad van de toekomst ziet. ‘Als jij burgemeester was, wat zou je dan in de eerste plaats aanpakken?’ luidt de eerste vraag van de bevraging. “Ligt de Antwerpenaar wakker van de klimaatopwarming en de gevolgen voor de planeet en voor de stad? Of wil de Antwerpenaar in de eerste plaats degelijke en betaalbare woningen? Of droomt hij van een stad zonder eerste- en tweederangsburgers waar niemand gediscrimineerd wordt op basis van geslacht, afkomst of seksualiteit? De stad van de toekomst, daarrond draait onze stadsdialoog”, besluit Mertens.

Op z’n Bernie Sanders

Quid Districten?

“Als schepen merk ik goed dat als je mensen vraagt om te participeren in het beleid, daar veel respons op komt”, vertelt Zohra Otman, schepen in Borgerhout. Zij probeert met kleine budgetten een groot verschil te maken in het dagelijks leven van de mensen. “In Borgerhout slagen we er in om tien keer meer jongeren naar sport en spel te leiden, door heel laagdrempelig te werken.”

De PVDA heeft maar liefst zeventien districtsraadsleden. Elk district heeft zijn eigenheid met zijn verwezenlijking, maar ook met zijn problemen. Daarom krijgt elk district zijn eigen bevraging. Zo kunnen we op maat werken van de mensen.

Je kan hier de bevraging invullen voor Antwerpen stad.