De Keukenrevolutie #3: Heilige Maagd Macron versus stakende Franse spoorpersoneel

In de derde aflevering van De Keukenrevolutie legt Peter Mertens de Franse president Emmanuel Macron en diens zware besparingsprogramma op de rooster. “Als de Franse zonnekoning de spoorbonden kan kraken, dan staat de deur ook open voor de verder afbraak van de openbare diensten in de rest van Europa”, waarschuwt Peter Mertens. “De Franse ‘spoorstrijd’ is een Europese uitdaging.

Kort na Marcons verkiezing stuurden alle Europese leiders felicitatietelegrammen en tweets naar het Elysée om de ‘vernieuwing’ van Macron te ondersteunen. De Duitsers, de Nederlanders, de Italianen enzovoort. En dus kon ook de Belgische premier niet ontbreken. Charles Michel tweette: “Hartelijke felicitaties aan @EmmanuelMacron Mijn steunbetuiging voor een optimistisch en toekomstgericht Europees project.”

Niet alleen de regeringspartijen bejubelden de nieuwe held, ook een deel van de oppositie. Zoals de Europese Groenen. “Traditionele partijen zijn uitgeblust. Frankrijk toont dat authentiek, vernieuwend project met open geest en pro-EU kan winnen #Macron”, tweette Wouter De Vriendt van Groen. Een authentiek project. Een vernieuwend project. Een open geest! Het feest kon niet op.

Macron vloog er meteen hard in. Hij dereguleerde de arbeid, hij promootte flexibilisering, hij maakte zondagarbeid en nachtarbeid makkelijker, en draaide aan het zotte ritme van de 24-ureneconomie. ‘Pour les patrons tout est bon dans le Macron’, zo klonk het spottend in de satirische pers. De vernieuwer Macron zou dus besparen. In de zorgsector. Bij de huisvuilophaling. In het onderwijs.

“Maar de echte krachtmeting wordt vandaag uitgevochten met het spoorpersoneel”, zegt Peter Mertens. Als Macron zijn zin krijgt, dan wordt tot 9.000 kilometer spoorlijnen geschrapt, en dat in tijden van klimaatopwarming. Macron wil ook 5.000 jobs minder, door mensen aan te sporen ‘vrijwillig te vertrekken’. En het openbare statuut van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF en het spoorwegstatuut van de Franse spoorwegarbeiders moeten op de schop.

Maar die strijd is lang niet gewonnen. Het spoorwegpersoneel en de vakbonden zetten een grootste informatiecampagne op, lanceerden een alternatief spoorplan en organiseerden grote betogingen en beurtstakingen. En met succes: vandaag zeggen zeven op de tien geïnterviewde reizigers op het perron dat ze de staking steunen. “En dus besliste de spoorwegmaatschappij … geen interviews meer toe te laten op het perron”, vertelt Peter Mertens. Zeker in rurale gebieden is de steun voor het stakende spoorwegpersoneel groot, want mensen zijn kwaad dat veel buurtstations dreigen te sluiten.

“Als de Franse zonnekoning de spoorbonden kan kraken, dan staat de deur ook open voor de verder afbraak van de openbare diensten in de rest van Europa”, reageert Peter Mertens. “De Franse ‘spoorstrijd’ is een Europese uitdaging.”

Macron terugdringen, is ook het Europa van de rijken terugdringen, dat door onze regeringen wordt gesteund. We kunnen hen helpen te winnen. Doe een gift op het rekeningnummer van de CGT: IBAN FR76 4255 9000 0821 0225 7910 875 met vermelding “Solidarité CGT Luttes 2018”