Chemiebedrijf Ashland: 55 miljoen voor aandeelhouders terwijl kwart van jobs wordt geschrapt en personeel moet inleveren

Bij chemiebedrijf Ashland Specialties in de Antwerpse haven wordt sinds 11 december gestaakt. De directie wil kwart van het personeel ontslaan en besparen op het resterende personeel.

Bij Ashland produceren ze methylcellulose, wat onder andere wordt gebruikt in handgels. De vraag is door de coronacrisis alleen maar toegenomen. “We hebben veel overuren geklopt de voorbije maanden. We hebben geen dag stilgelegen. Na de eerste golf kregen we een extra dag congé als dank. We halen cijfers waar de directie voordien alleen maar van droomde. Op 11 december kregen we een slag in ons gezicht. De directie meldde dat ze werknemers willen ontslaan. Niet omdat er te weinig werk is. De werknemers die blijven zullen meer uren moeten presteren voor hetzelfde loon om het extra werk op te vangen. Dat is dus een inlevering voor het resterend personeel”, vertelt een arbeider aan het piket.
De directie wil 39 van de 167 jobs schrappen. Zowel arbeiders, bedienden als kaderleden delen in de klappen. Daarnaast eist de directie inlevering van het personeel dat achterblijft. Die werknemers moeten 144 extra uren per jaar doen. Dat komt neer op 12 tot 18 dagen extra. Ook de anciënniteitsbarema's moeten eraan geloven.

€15.629 winst per werknemer, maar toch zijn loonkosten nog te hoog

Het bedrijf kan mooie cijfers voorleggen. De nettowinst van de vestiging in Doel bedraagt dit boekjaar €1.537.254. Omgerekend bracht elke werknemer €15.6291 winst op. Maar toch zijn voor de plant manager Erik Van Hove “de loonkosten te hoog”.2 In de kapitalistische logica is winst niet genoeg, er moet altijd meer winst zijn. Ook de aandeelhouders kunnen niet klagen. De groep Ashland Global Holdings inc, waarvan Ashland Specialties uit Doel deel van uitmaakt, betaalt hen dit jaar maar liefst 55 miljoen euro aan dividenden uit.

Aanval op de vakbonden

De directie heeft de personen die ze wil ontslaan al verwittigd. Zonder overleg met de vakbonden en helemaal in strijd met het wettelijk bepaalde overleg. Op het lijstje van te ontslagen werknemers staan ook vijf personeelsafgevaardigden. Het is dus niet enkel een besparingsoperatie.

Heel het plan moet van tafel”

Het personeel en de vakbonden zijn vastberaden. Ze zijn direct in staking gegaan en ze hebben de productie onmiddellijk gestopt. Er zijn geen werkwilligen bij de arbeiders en bedienden. De vakbonden willen over dit plan niet verder praten met de directie. Ze voelen zich gesteund door de solidariteitsbezoeken van andere bedrijven. “Er komen dagelijks mensen van andere bedrijven langs om ons te steunen, dat appreciëren we zeer erg. Er is ook het besef dat het niet alleen over ons gaat. Als wij de ontslagen en verminderde arbeidsvoorwaarden aanvaarden, gaat dat een precedent zijn voor heel de sector.”

PVDA eist moratorium op ontslagen tijdens coronacrisis

“Wij eisen in het parlement een moratorium op ontslagen tijdens de coronacrisis”, legt Gaby Colebunders, PVDA-volksvertegenwoordiger uit. Op 29 april legden wij al een wetsvoorstel neer. Ashland is altijd blijven produceren, het heeft tijdens heel de crisis geen dag stil gelegen. Als dank kregen alle werknemers een extra dag congé van de directie na de eerste golf.
Ondernemingen die moeilijkheden ondervinden kunnen voor hun personeel beroep doen op economische werkloosheid tijdens de periode van de crisis. Daarom wil de PVDA dat er een moratorium komt op ontslagen tijdens deze periode.

Solidariteitsbezoeken zijn zeer welkom. Er staat een piket van 6.30u tot 22u ‘s avonds. Adres: Geslecht 2, Doel.

12.547.464 (winst voor belastingen)/163 (personeelsleden)

2Gazet van Antwerpen - 14 Dec. 2020