Brand Umicore: PVDA vraagt extra metingen naar schadelijke stoffen

De wijk Moretusburg werd deze morgen opnieuw wakker met een incident in de naastliggende fabriek Umicore. De brand deed zich voor in het complex in het fabrieksterrein waar de loodraffinage plaats heeft.

Mie Branders, PVDA gemeenteraadslid: “We kennen de juiste oorzaak van deze brand niet. Umicore moet zijn verantwoordelijkheid opnemen voor de gezondheid van de werknemers én die van de wijkbewoners. Dus we verwachten snel informatie over de aard van de vrijgekomen stoffen.”

Vice-president Luc Gellens van Umicore meldt dat de brand ontstond tussen 7.00u en 8.00u in een productieafdeling waar via chemische processen metalen worden geraffineerd. De PVDA verwacht snelle info en transparantie. Mie Branders: “Wat we nu nodig hebben zijn extra metingen om veranderingen in de emissies te detecteren. De rooklucht buiten pakt op de adem. Hopelijk heeft dit geen blijvende impact op de gezondheid van de Hobokenaars en werknemers. De bewoners in de aangrenzende Curiestraat melden ons ook dat de ramen en de auto’s beslagen zijn van de rook. Indien er schade is, moet Umicore instaan voor de kosten”

Net op deze plaats vonden eind 2015 reparatiewerken aan het dak plaats. Door verzuim van de directie bleef het dak boven de raffinage tijdens deze werken open staan, waardoor er vier maand lang loodstof kon vrijkomen. Bij testen naar de loodwaarden in het bloed van de kinderen in de wijk bleek toen dat vijftien kinderen veel te hoge waarden hadden. Een gevaar voor hun gezondheid.

Bij het vorige incident vroeg de wijk en PVDA dat Umicore bij risicovolle aanpassingen in de productie en bij grote renovaties van de installaties dit op voorhand meldt aan het district en de buurt. De komende weken moet er dus extra voorzichtigheid aan de dag gelegd worden: bijkomende metingen op het dak zelf gedurende de ganse reparatie aan het dak zijn een must.

Mie Branders

Bron foto bovenaan: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Umicore_Hoboken_7.JPG