Borgerhoutse PVDA-lijst getrokken door Jos D’Haese en geduwd door MC Lily

De Borgerhoutse PVDA trekt de verkiezingen in met een kopgroep waarin heel wat nieuw talent haar opwachting maakt. Jos D’Haese, bioloog en woordvoerder van de PVDA in Antwerpen trekt de lijst. De geëngageerde Shayla Sharmin, huidig districtsraadslid Christophe De Wachter, muzikant Steven Boers en buschauffeur Said Boussacouq vervolledigen de top 5. Van op de laatste plaats duwt Liliane Simons, beter bekend als MC Lily, de ploeg vooruit. “Wij willen verder inzetten op de mensen in Borgerhout, om samen met de Borgerhoutenaars een district te maken dat al haar troeven kan uitspelen”, zegt lijsttrekker Jos D’Haese.

In Borgerhout, het jongste en meest diverse district van Antwerpen, haalde de PVDA in 2012 een verrassende 17 procent van de stemmen. De linkse partij wil op 14 oktober opnieuw een goed resultaat neerzetten en rekent daarvoor op vernieuwde ploeg met geëngageerde Borgerhoutenaars.

De Borgerhoutse lijst wordt getrokken door Jos D’Haese, bioloog en woordvoerder van de PVDA in Antwerpen. D’Haese kwam in 2016 in het reuzendistrict wonen en viel direct voor haar charmes. “Het is ongelooflijk om te zien hoe zoveel verschillende mensen hier zoveel samen opbouwen”, zegt de lijsttrekker. “Van de jongerenorganisaties en de buurtwerkingen over de sociaal-artistieke werkplaatsen en de winkeliersvereniging tot alle straatcomités en actiegroepen voor meer groen, Borgerhout bruist als nooit tevoren. Met het progressieve bestuur zijn we er in geslaagd om te investeren in mensen. In de PleinPatrons bijvoorbeeld, jongeren die zelf zorgen voor een goede sfeer op hun pleintje. Wij willen in Borgerhout graag nog veel meer van dat soort verbindende initiatieven ondernemen.”

Op twee staat Shayla Sharmin. Zij is verkoopster en in haar vrije tijd geëngageerd voor dakloze kinderen en bejaarden in haar vaderland Bangladesh, maar vooral erg actief in Borgerhout en de lokale werking van de PVDA. Huidig districtsraadslid en culturo Christophe De Wachter, op de derde plaats, staat garant voor de continuïteit in de volgende Borgerhoutse PVDA fractie. Op vier staat Steven Boers, muzikant, schrijver, schilder en educatief medewerker bij Hidrodoe. Said Boussacouq, voetbalfanaat en buschauffeur bij De Lijn, sluit de top vijf af.

De lijst krijgt ook steun van een opvallende lijstduwer. “We zijn ongelooflijk content dat Bekende Borgerhoutenaar Liliane Simons, beter gekend als MC Lily, op onze lijst staat”, zegt D’Haese. “MC Lily kent iedereen van de ‘rap van de diversiteit’. ‘Borgerhout, dat is de wereld, en daarop ben ik fier’, rapt Liliane. Dat is exact het gevoel dat iedereen op onze lijst deelt.”

Zohra Othman, huidig schepen van de PVDA in Borgerhout, besliste om te stoppen met de actieve politiek. “Wij betreuren dat”, zegt D’Haese, ‘omdat we als PVDA altijd goed met Zohra hebben samengewerkt en ook erg tevreden zijn van haar werk als districtsschepen in Borgerhout. Daar is nooit een meningsverschil over geweest. We vinden het erg jammer dat ze dat engagement in de actieve politiek niet verderzet. Deze vernieuwde ploeg staat nu klaar verder te werken aan het project dat zij gestart is.”

Naast inzetten op de diversiteit van Borgerhout en kansen geven aan de vele jongeren in het district, wil de PVDA ook een punt maken van meer groene open ruimte en veilig verkeer. “Met het Reuzenpark en Park Spoor Oost hebben we de afgelopen 6 jaar twee geweldige kansen gemist”, zegt D’Haese. “Het wordt nu echt tijd om te zorgen voor meer groen voor de Borgerhoutenaars, want nergens is er zo weinig open ruimte per inwoner als hier.” De linkse partij pleit ook voor het dringend openen van premetrostation Drink. “Die halte is broodnodig in het meest dichtbevolkte deel van Antwerpen”, zegt D’Haese. “Met een beter aanbod van ondergronds openbaar vervoer en meer ruimte voor de fiets boven de grond kunnen we het verkeer op de Turnhoutsebaan heel wat veiliger en vlotter maken.”