Behoud Zwembad Arena wint Franken Teut 2017

Naar jaarlijkse traditie reikt PVDA Antwerpen op haar nieuwjaarsreceptie de Franken Teut uit. Met deze prijs wil de partij intiatieven en organisaties in de bloemen zetten die opkomen voor een betere samenleving. De negende editie werd dit jaar gewonnen door de actievoerders van Behoud Zwembad Arena.

Steven Ceuppens en Rebekka Deleu namen de prijs, een beeldhouwwerk van Lebuin D’Haese, in ontvangst van Zohra Othman, PVDA-schepen in Borgerhout (foto bovenaan). Steven en Rebekka zijn actieve Nachtvlinders, de naam van de oudervereniging van basisschool de Vlindertuin in Borgerhout. Zij bundelden het afgelopen jaar de krachten met andere scholen en verenigingen om het Arena Zwembad in Deurne van de sloop te redden. Ze voerden actie op de Arenaweide, hingen honderden kindertekeningen op aan de buitenmuren van het zwembad, en verzamelden met een petitie 1300 handtekeningen. Daarnaast gaven ze het stadsbestuur ook stevig inhoudelijk weerwerk. Ze schreven een goed onderbouwd dossier over het tekort aan zwemwater voor de Antwerpse scholen en hun leerlingen.

De Franken Teut is een publieksprijs. Meer dan 600 Antwerpenaars stemden op acht genomineerden, stuk voor stuk prachtige en waardevolle kandidaten. Van een theatergezelschap tot fietsactivisten, van een vakbondsafgevaardigde tot een museum, van buurtcomités tot zelfs een voetbalclub. Het rijtje genomineerden in 2017 was van bijzonder hoge kwaliteit en een afspiegeling van het brede palet aan initiatieven en organisaties die zich dag in dag uit inzetten om onze samenleving te veranderen en verbeteren. Maar winnen kan er maar één, en jullie kozen voor Behoud Zwembad Arena.