Arbeiders Case New Holland en Antwerpse metaalvakbonden winnen Franken Teut Prijs 2018

Elk jaar reikt PVDA Antwerpen de Prijs Franken Teut uit tijdens haar nieuwjaarsreceptie. Hiermee wil de partij organisaties en initiatieven die opkomen voor een betere samenleving in de bloemetjes zetten. Bij deze tiende editie vielen de arbeiders van Case New Holland en de Antwerpse metaalvakbonden in de prijzen.

ACV secretaris Peter Van Herck nam in naam van de arbeiders en van ACV METEA en ABVV Metaal de prijs in ontvangst uit handen van kersvers Geels PVDA-gemeenteraadslid Greet Daems. Ondersteund voor de Antwerpse metaalvakbonden, gingen de 800 arbeiders van tractorbedrijf Case New Holland industrial (CNHi) in de Antwerpse haven in staking tegen de hoge werkdruk. De directie probeerde die staking met alle middelen te breken. Maar de arbeiders en hun vakbonden ABVV Metaal en ACV Metea hielden vol en wonnen de krachtmeting. De Antwerpse metaalbonden trokken bovendien naar de rechtbank om het stakingsrecht te beschermen... en behaalden ook daar een baanbrekende overwinning!  Voortaan kunnen stakingen minder makkelijk afgebroken worden door werkgevers. Belangrijk voor de vakbondsbeweging in heel België.

De Franken Teut is een publieksprijs. Dit jaar werden zes initiatieven genomineerd, stuk voor stuk prachtige kandidaten die actief zijn rond thema’s van stakingsrecht tot armoede, schone lucht en toegankelijkheid voor andersvaliden. De genomineerden van 2018 weerspiegelen de brede waaier aan initiatieven en organisaties die zich dag in dag uit inzetten om onze samenleving te veranderen en verbeteren. Maar winnen kan er maar één, en jullie kozen voor de arbeiders van Case New Holland en de Antwerpse metaalvakbonden.