Antwerpse cipiers staken meer dan een week voor meer personeel

Sinds 27 september zijn de cipiers in de gevangenis van Antwerpen al in staking. De omstandigheden en het personeelstekort waren de afgelopen jaren al een aanslepend probleem. Maar de laatste weken loopt het echt de spuigaten uit.

Het voortdurende personeelstekort in de gevangenissen is al jaren een frustratie voor de cipiers. Maar dat tekort is de afgelopen weken verder ontspoord.

Cindy vertelde ons: "Er zitten hier 185 gedetineerden te veel. Heel wat van hen zitten met zijn drieën in een cel van enkele vierkante meter. Tegelijkertijd staan wij dagelijks met 10 tot meer dan 20 man te weinig. Wij krijgen als cipiers dan naar ons hoofd geslingerd dat we de rechten van onze gedetineerden moeten respecteren, maar het is de overbevolking en onderbemanning die ertoe leidt dat ons dat gewoon niet lukt. En de schuld ligt daar bij het beleid, niet bij de cipiers." Ook voor Kübra is het genoeg geweest: "Verlof moet drie maanden op voorhand aangevraagd worden en dan nog kan het worden afgekeurd, je gaat van vroeges naar lates en weer terug in dezelfde week, we moeten zelf ons uniform gaan kopen, steeds meer collega's vallen ziek... maar de directie luistert zelfs niet. Er is zo weinig respect voor ons werk."

Solidariteitsacties in Turnhout en Leuven

Ondertussen is het de sterke collegialiteit en de solidariteit die veel mensen recht houdt, en zorgt dat ze hun job blijven doen. Dat ze samenhangen bleek niet enkel aan het piket. Want deze week kregen die van Antwerpen ook de steun van hun collega’s van Turnhout en Leuven, die solidariteitsacties organiseerden.

De cipiers kunnen rekenen op de steun van de PVDA in hun strijd voor meer personeel en betere arbeidsomstandigheden. Een sociaal beleid moet zich bezighouden met de oorzaken waarom het gevangenispersoneel staakt, en die grondig aanpakken met zichtbare vooruitgang op het terrein.