Skip to content

Antwerps Havenbedrijf torpedeert halte waterbus zonder haalbaarheidsstudie

Antwerps Havenbedrijf torpedeert halte waterbus zonder haalbaarheidsstudie

Het Havenbedrijf wenst de waterbus niet zuidwaarts uit te breiden naar Temse of Bornem, ondanks de expliciete vraag van de twee gemeentebesturen en vele opvarenden. De beloftevolle haalbaarheidsstudie, aangekondigd in april vorig jaar, blijkt nooit opgestart te zijn. Als klap op de vuurpijl plant het Havenbedrijf tegen eind dit jaar om de zuidelijke route over te dragen aan een private speler.

Geen studie, geen uitbreiding

“Wat is dit voor een beleid? ”, vraagt PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders zich af. “Men heeft de mond vol over de modal shift, maar een succesvol alternatief als de waterbus kan blijkbaar niet uitbreiden. Amper een jaar geleden werd door rederij Aqualiner met veel enthousiasme een haalbaarheidsstudie aangekondigd om de waterbus te laten doorvaren naar Temse/Bornem. De respectievelijke burgemeesters waren eveneens enthousiast. Op onze vraag hoe het met de studie zit, antwoordt het Havenbedrijf nu in een mail dat er geen haalbaarheidsstudie is opgestart geweest!

Het paradepaardje wordt al afgestoten na 2 jaar

Het Havenbedrijf heeft de zuidelijke route opgestart in haar rol van community builder en initiator. De zuidelijke route zal dan ook tegen het einde van het jaar overgedragen worden naar andere financierders. Het paradepaardje van het Havenbedrijf wordt dus na 2 jaar al weer afgestoten. Mie Branders wil weten wat daarvan de gevolgen zullen zijn.

“Waarom trekt het Havenbedrijf zich terug uit zo’n succesvol initiatief? Waarom zou het noordelijke traject een andere aanbieder moeten hebben dan het zuidelijke? Welke garanties zullen er zijn voor de continuïteit van de dienstverlening, vaartijden en kostprijs?

De gemeenteraad buiten spel

Voor de PVDA is uitbreiding van de waterbus naar Temse de logica zelve. “En waarom kan die ook niet de Rupel op, naar Boom of Willebroek? Ook daar is interesse”, weet raadslid Branders. “In een goed mobiliteitsbeleid is een degelijk uitgebouwd openbaar vervoer dé ruggengraat.” Men wil de uitbreiding niet ernstig onderzoeken en ook het reeds afgesproken proefproject tussen gemeente Temse en rederij Aqualiner blijkt er niet te komen.

Het Havenbedrijf is voor 100% in handen van de stad Antwerpen. In 2015 werden op ondemocratische wijze oppositiepartijen uit de raad van bestuur van het Havenbedrijf geweerd en vervangen door CEO’s. Er werd destijds beloofd om alle belangrijke beslissingen mee te delen aan de gemeenteraad. “Dit heeft men in deze nagelaten, dat is niet netjes”, merkt Branders op. “Het wordt hoogtijd dat havenschepen De Ridder en mobiliteitsschepen Kennis kleur bekennen: ofwel menen ze het met de modal shift, ofwel was het maar om te lachen…”

Perscontact

Mie Branders

 

Foto bovenaan: Paul Hermans, wikipedia.org