Ambras aan den Bougie

Tot 1893 hadden alleen rijke mensen stemrecht. De werkende bevolking mocht niet stemmen. Ze werkten zes lange dagen per week in de fabriek, verdienden weinig en leefden in ongezonde omstandigheden. De arbeiders waren het beu en in 1893 braken overal in België stakingen en betogingen uit voor het Algemeen Stemrecht. Ook in Antwerpen lag bijna alles plat.

Toen de stakers naar Borgerhout trokken om het werkvolk van de kaarsenfabriek “den Bougie” te doen staken, stond burgemeester Moorkens hen op te wachten in gezelschap van de gendarmen. Toen er ambras uitbrak zijn er vijf betogers doodgeschoten. Uit schrik voor escalatie heeft het parlement toen het Algemeen Meervoudig Stemrecht voor mannen goedgekeurd. Het opstandige Borgerhout stond dus aan de wieg van het stemrecht voor iedereen. De Heemkundige kring, de Federatie van Marokkaanse Verenigingen en het district Borgerhout hielden een herdenking voor 125 jaar ‘De doden van Borgerhout’.

Dit artikel verscheen ook in de 10de editie van De Franken Teut, het stadsmagazine van PVDA Antwerpen.

Video: Guy Vanhoudt

Foto's bovenaan: Karina Brys