PVDA zet pendelbus in tussen Zwaantjes en Hoboken Centrum: “Tegen 1 september moet De Lijn dit in orde brengen”

De PVDA legde vandaag een pendelbus in tussen de Zwaantjes en Hoboken Centrum. Sinds twee maanden is het openbaar vervoer op deze belangrijke verkeersas er immers fel op achteruit gegaan. Door de versleten sporen op de Antwerpse Steenweg is het traject van tram 2 ingekort en zijn de frequentie en snelheid van tram 4 verlaagd, bovendien vallen er vaak trams uit de dienstregeling. “Een pendelbus is de enige snelle oplossing om als de scholen weer opengaan op 1 september een vlotte verbinding te voorzien”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders. “De reizigers zijn deze situatie beu. Onze pendelbus vandaag geeft het goede voorbeeld. Dat De Lijn er maar snel zelf werk van maakt.”

Wie dagelijks afhangt van het openbaar vervoer is er in Hoboken aan voor de moeite. Tram 4 boemelt tegen een tempo van 10 km per uur over versleten sporen. Tram 2 kreeg een knip aan de Zwaantjes waardoor het centrum van Hoboken niet meer wordt bediend. En tot overmaat van ramp vallen er geregeld 2 tot 3 trams uit de dienstregeling. “De Lijn vraagt begrip van de reiziger, maar die is het beu”, reageert PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders. “Er moet snel een concrete oplossing komen.

Over drie weken gaan de scholen immers weer open. Dan wordt het kruispunt Zwaantjes opnieuw een drukke verkeersas voor de schoolgaande jeugd. “Met de huidige dienstregeling wordt het moeilijk voor kinderen en jongeren om op tijd op school te geraken. De Lijn moeten tegen dan een oplossing klaar hebben,” zegt Branders. “Omdat de heraanleg van de sporen best samen gebeurt met de heraanleg van de Antwerpsesteenweg, zal een vlotte tramverbinding niet mogelijk zijn tegen het begin van het schooljaar. Een pendelbus is de enige oplossing op korte termijn, daarom geven we vandaag het goede voorbeeld en leggen we er zelf één in.”

De linkse partij wil met de pendelbus haar eis voor een snelle oplossing in Hoboken kracht bijzetten, maar klaagt ook de jarenlange onderinvesteringen in De Lijn aan. “Een concrete en snelle oplossing op korte termijn is absoluut noodzakelijk voor de Hobokenaren. Tegelijk zit het probleem natuurlijk dieper. Forse besparingen van de Vlaamse Regering bij De Lijn liggen aan de basis van het personeelstekort en de gebrekkige dienstverlening. En daar is de reiziger dan de dupe van. Gerichte investeringen kunnen op korte termijn het openbaar vervoer in Antwerpen fel doen verbeteren. Met de PVDA doen we alvast concrete voorstellen in ons alternatief plan ‘Slimmer naar Antwerpen’”, besluit Branders.

pendelbus-6